SvD Berättar om dagens knäppaste nyhet. Staden Riverside i Iowa har behov av turister och har, tycker jag, kommitkirk.jpg upp med årets hittills knäppaste förevändning för att locka besökare. Man har helt enkelt beslutat sig för att den klassiska Star Trek-kaptenen Captain Kirk kommer att födas här år 2228. Eftersom det finns ensjujäkla massa Trekkies här i världen räknar man med ett välbehövligt uppsving för stadens turism. Och helt ute och cyklar är man ju inte, Captain Kirk föddes enligt tv-serien i just Iowa. Dessutom har man fått tv-seriens skapare Gene Roddenberry att välsigna utnämningen.

Roligt, kreativt, vansinnigt och antagligen ganska smart…

Lite mer information. Engelska Wikipedia har redan en artikel om staden och dess ambitioner att vara den plats där Cpt. Kirk kommer att födas om en sisådär 200år

schyman.jpgEnligt medier idag ska Gudrun Schyman börja som programledare på Stenbecksägda TV 8. Mycket kan man säga om Schyman, men man kan aldrig anklaga henne för att hålla fast vid gamla värderingar i förändringens tider. De verkar vara lika löst sittande som hos vilken annan tvålpolitruck som helst. Så länge man får vara i rampljuset och drar in lite deg tycks vad som helst vara ok.

Till hennes försvar ligger ändå att det är just TV 8 av stenbeckssfärens alla tv-kanaler. Kanalen verkar ju vara en ganska seriös satsning på samhällsbevakning och dokumentär tv. Tyvärr har jag inte kanalen själv så jag kan bedöma den själv, men de lyckades ju landa Lars Adaktusson hos sig här i vintras och de har ju sedan tidigare även Erik Arnér på lönelistan.

Artiklar:

DN, SvD

pitbull.jpgVisst är det lustigt med kamphundar. Av ägarna framställda som änglar och ljus om de sköts på rätt sätt. Av kritikerna likställda med ett laddat vapen. Sanningen ligger väl som vanligt någonstans mitt emellan, som vanligt. Eftersom jag mest har medierapportering till grund för min åsikt om kamphundar är jag böjd att tycka att svenska bostäder gör rätt i att förbjuda boende i deras fastigheter att ha kamphundar i sina lägenheter.

I ett försök att nyansera informationsbilden har jag idag försökt att skaffa mig en mer balanserad bild av kamphundarna. Tyvärr känns det känns som om den mesta information jag hittar är partsinlagor från antingen motståndare eller förespråkare.

Men oavsett kamphundens allvarliga farlighet – visst är det väl så att det finns fler som är rädda, kanske rent av skräckslagna av tanken på att möta en ilsken kamphund i sin trappuppgång, än de som upplever kamphunden som ett positivt inslag i boendemiljön? Jag tror att kamphundsförespråkarna är i numerärt underläge i denna fråga med råge.

Jag är dock inte okluven på något sätt. I en förlängning känns det olustigt om fler och fler vanor, hobbies, husdjur eller beteenden blir förbjudna av huresvärdar. Går vi i sådana fall mot ett tråkigare, mer uniformt och likriktat samhälle? Kanske…. Framtiden får visa det.

Artikel i DN, SvD, SvD

Lästips för den som vill veta mer:

kamphund.se – en pro-kamphundsida som kan vara bra att läsa för att balansera mediebilden. Informationen där får ändå inte mig att byta uppfattning, men jag känner att jag är bättre informerad i alla fall.

Wikipedias läsvärda artiklar: Svenska om pitbull, Engelska om pitbull, Svenska om kamphundar,