Vem vill ha en kamphund och varför?

måndag, 23 Apr-07

pitbull.jpgVisst är det lustigt med kamphundar. Av ägarna framställda som änglar och ljus om de sköts på rätt sätt. Av kritikerna likställda med ett laddat vapen. Sanningen ligger väl som vanligt någonstans mitt emellan, som vanligt. Eftersom jag mest har medierapportering till grund för min åsikt om kamphundar är jag böjd att tycka att svenska bostäder gör rätt i att förbjuda boende i deras fastigheter att ha kamphundar i sina lägenheter.

I ett försök att nyansera informationsbilden har jag idag försökt att skaffa mig en mer balanserad bild av kamphundarna. Tyvärr känns det känns som om den mesta information jag hittar är partsinlagor från antingen motståndare eller förespråkare.

Men oavsett kamphundens allvarliga farlighet – visst är det väl så att det finns fler som är rädda, kanske rent av skräckslagna av tanken på att möta en ilsken kamphund i sin trappuppgång, än de som upplever kamphunden som ett positivt inslag i boendemiljön? Jag tror att kamphundsförespråkarna är i numerärt underläge i denna fråga med råge.

Jag är dock inte okluven på något sätt. I en förlängning känns det olustigt om fler och fler vanor, hobbies, husdjur eller beteenden blir förbjudna av huresvärdar. Går vi i sådana fall mot ett tråkigare, mer uniformt och likriktat samhälle? Kanske…. Framtiden får visa det.

Artikel i DN, SvD, SvD

Lästips för den som vill veta mer:

kamphund.se – en pro-kamphundsida som kan vara bra att läsa för att balansera mediebilden. Informationen där får ändå inte mig att byta uppfattning, men jag känner att jag är bättre informerad i alla fall.

Wikipedias läsvärda artiklar: Svenska om pitbull, Engelska om pitbull, Svenska om kamphundar,

28 svar to “Vem vill ha en kamphund och varför?”

  1. cristian Says:

    Vad är en kamphund? En agggressiv pekinés som biter alla som närmar sig? eller bara hundar som har ett visst utseende? Är det beteende eller ras?

    Min Amstaff är snällare än min grannes agressiva pekines, som för övrigt har bitit flera barn på gården, bla min son. Min hund har aldrig skadat eller skrämt någon. Synd att vissa idioter inte kan ta hand om sina hundar, oavsett ras. Dra inte alla över en kam!
    Tack för ordet.
    /cristian

  2. Mia Says:

    Så kallade ”kamphundar” som amstaffs och pitbulls är sällan högst upp på listan över rapporterade hundbett. I mitten av 1990 talet låg taxar högst upp. Skillnaden är att en pitbull kan göra mer märkbar skada.

    Det största problemet med de hundarna är att de är väldigt känsliga i psyket och osäkra killar i senare tonåren eller tidaga 20-års åldern använder dem som vapen genom att misshandla dem mentalt tills de blir helt psycho. Vilket aldrig är hundarnas fel. Plus oseriösa uppfödare.

    Man borde dra åt reglerna för ägare och uppfödare. Tillstånd och grova straff.

    Jag är en av de få personer i Sverige som äger en giftorm med tillstånd, jag fick gå igenom ett byråkratiskt helvete för att få behålla honom och han är ändå konstant inlåst. Men ingen har tydligen fattat nog för att insätta samma regler för en sådan hund.

  3. Mia Says:

    Från Trollhare: Intressanta fakta: Den hundras som orsakar flest bettskador på människor är utan tvekan Golden Retriever.

  4. hanubabbel Says:

    Mia: Det stämmer säkert – å andra sidan får det väl en sisådär tusen golden retrievers på varje pitbull. 😉

  5. hanubabbel Says:

    cristian: Jämförelsen med den ilksna pekinesen på gården är relevant ända till man beaktar konsekvensen av att bli biten av en pekines och jämför det med ett bett av en amstaff eller pittbulle. :-/

  6. Troja Says:

    Ja varför vill man ha en ras som t.ex en APBT (pitbullterrier) Jag har 2 stycken och det som attraherar mig hos den här rasen är att

    1. Extrem arbetshund,WP, Sök,jakt,agility, vallning, lydnad, skydd, räddnings hund ,sällskap det är en hund som passar till i stort sätt allt.

    2. Extremt vackra hundar.

    3. En livskamrat.

    Det är synd att vi som är seriösa sk. kamphunds ägare hela tiden ska få så mycket kritik mot våran ras. Alla hundar kan bitas och gå till attack mot hundar och människor, om en hund är så osäker och visar ett sjukt aggressivt beteende att den ska hugga efter människor så fungerar den inte i vårat samhälle och ska därför inte få behöva stå ut med all den stress den hunden blir utsatt för och bör avlivas vilket skulle vara det bästa för hunden.

    Det är när fel person står vid andra sidan kopplet som problemen uppstår. Hur många av er har sätt en till utseende människo aggresiv pitbull , inte många antar jag, och hur många har sätt en galen schäfer, nog väldigt många det är ett media hysteri som dem tjänar massor med pengar på att ordet pitbull väcker obehag.

    Om jag träffar folk när jag är ute med min hund o säger att det är en amstaff undrar dem va det är o tycker min hund e fin o trevlig, men när jag säger jag skojade bara han är en pitbull då ryggar dem tillbaka bara för att media har gjort som dem gjort. Men absolut skadorna mina hundar kan åstadkomma kan man inte jämnföra mot en peekinees, men mot en schäfer eller rottweiler vilka har ett hårdare bett en vad en pitbull har och ja det är sant dem har ett starkare bett en en pitbull! Men dem är avlade att aldrig ge sig och det är det som är det farliga i fel situationer.

    Har fått många att ändra uppfattning om min ras när dem har fått träffa min hund och det är extremt stort ansvar man bär på när man har dem här hundarna genimot alla som har rasen. För attackerar ngn APBT ngn så får inte bara den ägaren skulden utan hela APBT sverige får skulden och blir drabbad.
    Och jag har haft många hundar i mitt liv och APBT hundarna är utan tvekan den mest tillgivna ,sociala ,arbetsökande och finaste o stabilaste hundrasen jag haft. ciao

  7. hanubabbel Says:

    Tack för ditt långa svar, Troja! Det är såna ägare som du som gör att Pitbull och andra raser med samma rykte fortfarande tillåts. Jag tror att jag förstår hur frustrerande det måste vara att läsa larmrubrikerna om de hundar du har – och inte känna igen sig alls.

    Det jag har svårt att förstå med varför folk skaffar såna hundar förklarar du rätt bra, eller egentligen mycket bra. Hur ska man komma tillrätta med problemen runt dessa hundar, då? Eller är problemet så överdrivet i media att det inte egentligen existerar?

    Själv känner jag det såhär: Dessa hundraser tilltalar oerhört fel typ av människor till viss del. Därför bör hundraserna kanske omgärdas med samma typ av regler som omgärdar andra företeelser i samhället som också attraherar en viss andel olämpliga ägare. Då tänker jag på exempelvis vapen eller sprängämnen och liknande. Nu är inte dessa hundar att jämställa med varken vapen eller sprängämnen, men nån form av regelverk kanske behövs.

    Då kanske bostadsföretagen inte känner sig nödgade att införa egna totalförbud mot raserna.

    • Nutty Says:

      Jag tycker dom både införa körkort på att ha hund oavsett ras för det är så många hundar som inte mår bra och är stressade för att ägarna inte alls vet vad dom har i andra änden av kopplet egentligen.

  8. lena Says:

    jag är inte rädd för hundar, men jag har en sund respekt för ALLA raser.

    Varför inte föbjuda att få bära kniv, sådant skrämmer mig.Varför inte förbjuda brottslingar i hyreshus. Jag är livrädd för inbrott/våld.

    Efter att ha läst om mannen som knivskar 4 på inlines idag, tycker jag att man ska förbjuda inlines, det verkar ju livsfarligt, det är ju ett otroligt redskap att hugga ner många och snabbt.

    Att ta bort hundar, när det är människan i de flesta lägen som är det onda bakom allt är ju en otrolig lätt väg attt ta.

  9. hanubabbel Says:

    Lena: Det är inte så enkelt, det vet du! Du raljerar över vissa förbud och tänker säkert inte på att vi har andra förbud – förbud som du säkert gillar.

    Men du kanske vill ta bort reglerna vi har runt skjutvapen? Rattfyllerilagen kanske du inte gillar? Och varför ska man behöva körkort? Eller vara 18 år för att ta körkort?

    Du får det att vara så enkelt. Bort med alla förbud, liksom. Men det är Kalle Anka-retorik…

    ps. Knivlagen förbjuder redan bärandet av kniv på allmän plats? ds.

  10. Okänd! Says:

    Hur ånga schäfrar finns det i Sverige? Till ett project på jobbet

  11. hanubabbel Says:

    Google is your friend…

    Här finns en hel del siffror, säkerligen det du letar efter också:
    http://www.skk.se/pdf/press/p2004/statistikred_raser.pdf

    Här är statistik över nyregistreringar per ras och år.
    http://www.hundsport.se/ring_rapport/skks_reg_statistik_mapp/index_reg_statistik.html

  12. Andreas Says:

    Hej alla!
    Jag såg en film lite tidigare – en film om pitbulls, det var still bilder, bilder på pitbulls som hade använts som kampsports redskap, det fanns även en del bilder på vackra pitbulls som var ihop med små barn, det fanns en bild som fastnade mest i mitt huvud, det var en bebis som låg och sov på en pitbull.

    Jag är inte den känsliga typen, men dessa hemska bilder på förstörda pitbulls gjorde mig väldigt… ledsen rent ut sagt.

    Min mor är sådan att hon vill inte ha en pitbull hemma för hon har hört så mycket dåligt om dom, jag har försökt att få in i hennes huvud att det är inte hunden det beror på utan på ägaren, men har hon fått en åsikt så ändrar hon sig inte.
    anledningen till att jag diskuterar detta med henne är för att jag själv vill ha en pitbull, vet inte vilken ras inom pitbull än dock, men så kom jag då fram till att jag skaffar en när jag flyttar hemifrån istället.

    Men min fråga är, kommer jag klara att ”träna” en hund till att bli en trevlig, fin familje hund? (jag är 18 år nu och kommer förmodligen vara c.a 19-20 när jag flyttar) förstår att detta kan vara svårt att svara på, men är dom svåra att handskas med eller är dom lätta att ta hand om?

    vore tacksam för svar.

    ps. sammhällets bild av pitbulls är väldigt förvrängd enligt mig, tack vare media o.s.v ds.

  13. Mats Says:

    Andreas…. du skriver att du vet inte ”Vilken ras inom Pitbull du vill ha… ” Pit Bull eller American Pitbull Terrier är en ras, det finns inga raser ”inom Pitbull”. Jag vill inte vara elak men du ska inte ha en Pitbull, frågan är om du ska ha en hund överhuvudtaget så opåläst och omogen du verkar vara.

    Att skaffa en sådan hund som en APBT (om du nu lyckas få tag i en renrasig Pitbull som bara finns ca 200 st av i landet, det blir snarare en sk (blocketblandis) med rottweiler eller Amstaff i, då man inte vet någonting om rasen överhuvudtaget utan för att man sett den på en film (stillbilder) och tyckt att den verkar gullig, är rena vansinnet. Köp en cockelspaniel eller skaffa en liten katt istället…

    Annars LÄS på om Pitbull och skaffa dig sedan en uppfattning om du tror att du kan klara av en sådan hund.

    Mvh

    Mats Carlsson
    http://www.miloswebb.com

  14. Stacta Says:

    Jag tror folk har fått en felaktig syn vad en egentlig kamphund är . Att vara kamphund är ett inlärt beteende … Man måste alltså träna hunden till detta .
    Men visst det finns hundar m kamphundsbakgrund tex , apbt , am-staff , staff , boxer osv osv . Listan kan göras lång . Boxer folket får gråta men bakgrunden är långt tillbaks väldigt likt dagens apbt . (men låååångt tillbaks då) .

    Det som då är viktigt att veta med hundar från kamphundsbakgrund är att de är avlade i generationer till att slåss med andra hundar . De som bet oavsiktligen eller avsiktligen en människa avlivades . Eftersom de generna var inte önskvärda . För dessa hundar skulle kunna handskas av människor i ”laddade” situationer .

    Där emot klumpar gärna okunniga människor in rottweilern som kamphund . Vilket inte är rätt . Rottweilern har nästintill alltid avlats till vakt och beskydd . Vilket betyder ja , denna hundras har i uppgift att bita människor …

    Jag har en hund av kamphunds bakgrund men han är EJ tränad för kamp .Han är min ögonsten mitt allt . Tyvärr blev vi attackerade av en rottweilerhane för några dagar sedan .
    Just nu i dag undrar jag hur fan man skall vilja äga en hund som inte kan lugnande signaler .
    Jag vände ryggen till för att skydda min hund som absolut väger ca 20 kg mindre och är ”mammas” pojke .
    När jag vände ryggen till hoppade rottisen på mig bet mig i armen och ruskade om .

    Då förstod jag att han skulle döda min hund om den fick komma fram .

    Så just nu är jag partisk eftersom min ”farliga” kamphund ville bara gömma sig mellan mina ben och låta jag = Matte utkämpa kampen m rottweiler hanen .

    Så i dag är jag partisk och inte alls objektiv angående den rasen . Jag kan inte förstå hur nån kan vilja äga en sådan hund .

    Fast trots denna tanke . Den erfarenheten jag fick . Förstår jag att tack och lov har vi alla inte samma smak när det gäller hund .

    Min hund har genomgått mh test , vi har gått kurser och vi tränar nästintill dagligen för den enkla anledningen att det är kul .
    Visserligen är han en bakgårdsavlad hund men han är bra för mig och i min ägo .

    Tyvärr skulle jag aldrig kunna säga hur han skulle blivit i någon annans hem eller händer .
    Men trogligen inte likadan som nu .

    När jag läser om kamphundsraser i tidningen gör det mig modfälld eftersom det är lite lätt frustrerande . För jag har ju en som litar på mig så fullkomligt .

    Om du känner för att läsa mer kan du gå till http://www.pitbull.se . Där kan du få pitbulls ägares egna berättelser och artiklar . Samt förslag på hur man skall kunna komma i ordning m de peddlers som finns där ute …….

    //Stacta

  15. Mats Says:

    Det är blandrashundar med Pitbull insmugglade från Ryssland och Rottweiler som är problemet. Rottweilern är framavlad för att attackera människor, en hund som tidigare använts i hundkamp är det tagit bort all agression mot människan på, detta gjordes på det sättet att de hundar som visade agression mot hundföraren i hundkamp avlivades. Men alla hundar har in historia och det var 1-2% av alla Pitbull som användes i hundkamp, Amstaff är en utställningshund och har under hela sin historia varken avlats eller använts till hundkamp. Dom har man istället avlat bort den sk. hundhetsen på. Dom har bara den bra egenskapen kvar att dom inte går på människan, dom skulle aldrig göra det om det inte är en sjuk Amstaff och dom ligger nästan alltid högst i mentaltester. Dom är även i botten i bettstatistiken och det i förhållande till antalet hundar av den rasen i landet, samma med Pitbull som en skrev om här.

    Läs mer om det på mina hundars sida på den här länken.

    http://www.miloswebb.com/kamphund.htm

    Mvh

    Mats Carlsson

  16. Nicole Says:

    jag har en rottweiler /pitbull tik,jag är utlänsk också så folk måste alltid kasta skit på mej när jag e ute med min hund!

  17. sjukt Says:

    jG TYCKER ATT ALLA SOM KLAGAR PÅ PITBULLS SKA TA REDA PÅ FAKTA INNAN NI SÄGER NÅTT DET ÄR INTE HUNDEN SOM FÖDS FARLIG DET ÄR ÄGAREN SOM SKAPAR EN FARLIG HUND HUNDAR FÖDS INTE TILL KAMPHUNDAR

  18. hanubabbel Says:

    Sjukt: Visst är det en ägarfråga i första hand, men alla som propagerar för pitbullen har ett pedagogiskt dilemma…. Hur ska ni kunna få alla som oroas av tidningsrubriker att förstå att dom inte ska vara rädda för just er pitbull?

    Sedan är det rätt intressant att fundera över konsekvenserna av en dålig ägare i kombination med olika hundraser. Låt oss anta att vi har tre dåliga hundägare. Den första har en tax, den andra har en golden retreiver och den tredje har en pipbull. Vem vill du möta en övervarm sommardag då hunden inte fått tillräckligt med vatten och är allmänt stressad?

    Som jag ser det har de som vill stoppa pitbulls och andra hundraser som är överrepresenterade i statistiken över angrepp på människor medvind i dagsläget och ni förespråkare får nog ta och lägga på en rem om ni vill jämna ut läget i debatten. Det handlar inte om att de som vill förbjuda vissa hundraser är elaka – dom är rädda. Er argumentation kanske borde försöka rikta in sig på den rädslan…

  19. Markus Says:

    Som vanligt i media så är rubrikerna feta när en ”kamphund” bitit en människa. Men när en Golden eller en Tax gjort det samma så har det inte samma nyhetsvärde, fast det är prcis det som skulle behövas. OM det nu publiseras att tex en Golden bitit ser rubriken ut så här: Hund skadade pojke allvarligt. Medan ett annat löp ser ut så här: KAMPHUND slet pojke i stycken.
    Jag förstår att man får en skev uppfattning om man bara använder media som källa för sin fakta, men med rätt inforamation och erfarenhet av rasen så får man en helt annan bild. Ni skeptiker, besök en familj som har en sk ”Kamphund”. Knacka helst inte utan kliv bara rätt in.Sen gör det samma hos en annan familj med en Schäfer så får ni se vilken hund som är snällast… 😉 ”kamphundens” natur (framavlad) är att ALDRIG vara agressiv mot människor, på sin höjd andra djur-då detta är något de avlades till-att hetsa andra djur. Men var de agressiva mot sin herre så var de inget bra material, därför avlades människokära djuren fram.
    Mvh Markus, ägare till 3 Amstaff, 1 Staffe och 2 Chihuahuor. ja vet… kontrasten är störtskön ;-D

  20. Alexandra Says:

    Du verkar tro på det du skriver.
    EN KAMPHUND ÄR INGEN SPECIELL RAS UTAN EN HUND SOM TRÄNAS FÖR KAMP , ALLTSÅ kan en jävla tax vara en kamphund .

    Man borde förbjuda idioter i svenska bostäder.

  21. conny Says:

    du som snackar massa dynga om rottweilers den som bet din hund hur vet du att den var renrasig många blandar dem med dobberman el shäfer 90% av dom fallen där rottweilers nämns är dom inte ens renrasiga..rottweilern borde ni läsa på om märker folk inte har något kunnande om rasen här.. att den enbart e framavlad till att bita människor o till att vakta va e d jag läser.. den är en bruks hund läs på http://www.skk.se el http://www.svenskarottweilerklubben.se om adressen är fel finns den på skk.se..

    förbjud istället fel människor till att äga hund oavsätt ras.. inför ”körkort”..om dom förbjuder ”kamhundar” i bostäder förbjud knarkare och alkisar då med.. jag vill inte ha massa speedade knarakre i min trapp ..så jävla lätt att ge djuren all beskyllning om en hund dödar avlivas den en hund har tänder om en människa dödar då e d fängelse och vård o vad har människor jo massa vapen hudnens enda sätt att säga ifrån e med en markering..sen om hundar biter barn tex.. oansvarligt av föräldrar att låta ett barn rusa rakt fram till en hund o börja dra o slita i den klart den kan bita den blir trängd o känner sej hotad..min rottweiler dock älskar barn o bus..blir det för mycket går hon bara iväg och lägegr sej.. rottweilers e grymt stabila pålitliga hundar och mycket bra som familjehund.. dock ingen första hund varken den eller amstaff där felet ligegr pga oseriösa uppfödare oxå

  22. evelina Says:

    Ok nu ska jag förklara den här saken för er. Min syster har en blandrashund som heter Pablo. Pablo är labrador,border collie och belgisk vallhund. De här raserna är inga sk ”kamphundraser”. Menmen igår när jag var vid badstranden skulle en kvinna i 30 årsåldern också bada och jag sa att det var bäst att låta han lukta på henne först. Jag sa att hon inte skulle vara framme med händerna. Men ändå när Pablo stod och sniffade på hennes fötter så drog hon fram händerna och skulle klappa honom på huvudet. På hundspråket är det en aggressiv gest att göra så på en främmande hund. Självklart gjorde pablo ett utfall mot henne men bet henne inte nafsade inte. Det enda han gjorde var att morra hotfullt och hoppa emot henne. Det har hänt flera gånger att okunniga personer glor honom i ögonen, ler ett bländande vitt leende och och hoppar fram och ska klappa honom utan att fråga om dem får. Jag kan översätta från hundarnas synvinkel: Glo en främmande hund i ögonen=jag är din fiende le med tänderna visade= mycket hotfullt beteende det är som en hund skulle morra och visa tänderna mot dig. Hoppa fram med handen redo att klappa efter att gjort dessa hotfulla beteende? Hunden tror att du vill skada honom. Är det då rätt bara för att det är en sk kampund avliva hunden? det tycker inte jag! Jag jobbar på ett hunddagis och där finns det en totalt störd briard. ingen kan gå in till honom eftersom han är fruktansvärt aggressiv har till och med bitit ägaren flera gånger. Folks okunnighet gör att såna saker händer. Lär ditt barn att man aldrig ska klappa en främmande hund utan att fråga. Skulle alla fatta det skulle det inte vara hälften så mycket ”olyckor” idag. En hund blir vad man gör den till det är det enda sanna. Det föds ingen elak hund, förutom kanske i kraftig inavel eller att hunden är mentalt störd.

  23. stålmannen Says:

    Det blev en något svettig polisutryckning för Köpenhamnspolisen. Larmet kom om att en kamphund bitit sig fast i halsen på en ko. Polisen ryckte ut med en hundpatrull, men polisbilen krockade på vägen med en personbil och utryckningen försenades. När patrullen kom fram till kohagen hade kon tagit saken i egna klövar och tilltygat hunden så illa att ägaren fick föra hunden till djursjukhus. Nu väntar dessutom dryga böter för överträdelse av hundlagen.

    Från SvD

    Haha ja gud jag blir alldeles skakig av hundar som åker på spö av en ko.

  24. Obbe Says:

    Okunnigheten är stor…

    ”Rottweilern har nästintill alltid avlats till vakt och beskydd . Vilket betyder ja , denna hundras har i uppgift att bita människor”
    — Den avlades i begynnelsen för att vakta och skydda boskap mot varg och björn. Uppgiften att bita människor är något som enstaka ägare och/eller uppfödare står för, och är inte rasspecifikt.

    ”Rottweilern är framavlad för att attackera människor”
    — Jag har inte lyckats hitta EN enda uppfödare som avlar Rottweilers med attack av människor som syfte med sin avel. Tyvärr finns ”garage avel”, men då spelar det nog ingen roll vilken ras som avlas. Oftast korsningar.

    Det finns en rad brukshundsraser som kan bli (aggressiva) vakt/skydds hundar om dom tränas till det. En sunt avlad Rottweiler är en underbar och mycket social familjehund. Fel i avel och felaktigt uppfostrad kan den precis som de flesta raser bli aggressiv och farlig.

    Köp din hund hos en seriös kennel oavsett ras, och undvik blandningar så är första steget till en bra hund taget.
    Det andra viktiga steget är att uppfostra och ta hand om sin hund, ge den mental, social och fysisk stimulans. Går det fel med det så kan otäcka saker ske, oavsett ras.

  25. Mary Says:

    Lägg ner din ernergie på saker i vårat samhälle som skadar och är mer aktuellt… som tex pedofiler kvinnomisshandel människo handel knarkare barn med knarkar alkoholist föräldrar våldtäktsmän incest… listan den kan bli lång….!

  26. Sammi Says:

    Jag har hört att man får in mest anmälningar på att golden retrivers biter mest. Men det finns ju mer en dubbelt så många goldisar som kamphundar.
    Om nu kamphundarna inte biter så mycket som ni säger, varför skulle dom då vara så ”hatade”?
    Min hund blev nästan ihjäl biten av en amstaff, när dom skulle hälsa, jag hann inte reagera men amstaffen hade redan hunnit bita min hund runt nosen, och släppte inte.
    Jag tycker för andra hundars skull att man ska förbjuda kamphundar!
    Tyck vad ni vill om detta, men så lyder sanningen…

  27. Caroline Says:

    Jag blir så fruktansvärt irriterad av folk som säger kamphundar.
    Min amstaff hane är gosigare och snällare än en Golden Retriver. Han blev biten av en Golden och bet inte någonting tillbaka.
    Hur förklarar du det? Hade en liten ettrig jävla hund inte varit liten hade de varit farliga. Småhundar klarar sig från att få en stämpel bara för att de är ”så små”


Kommentera

