Murar ska byggas

söndag, 30 Mar-08

fear.jpgVärlden har blivit mer misstänksam och sluten. Nu senast är det USA som ska införa hårdare regler för inresande till USA, allt enligt SvD. Varför? Är världen farligare? Jag vet inte, men jag tror inte det. I alla fall känns det inte så. Den där rädslan för det okända som verkar grassera i världen har hittat hit till Sverige också.

Tecknena är många och för mig är det ett mysterium hur det kunnat bli så här. Jag är inte särskilt rädd och det borde inte folk i allmänhet vara heller. Den där odefinierade rädslan som vi tydligen ska ha nuförtiden är av ondo. Den leder oss till att gå med på integritetsinskränkningar, den leder oss till att gå med på att lagra biometriska data i våra pass, en leder oss till att gå med på att internetoperatörer ska logga vår eposttrafik och annat personligt i ett halvår, rädslan får oss att skaffa larm i hemmet, pepparspray till handväskan och får gamla människor att sluta med sin kvällspromenad.

Var kommer all rädsla ifrån? Vem vill att vi ska vara rädda och varför går vi på det? Är det medias fel? Jag vet inte svaret på någon av dom frågorna, men jag gillar inte det som händer.

Tack ♫♪iΛ7 m a₫ ♫♪ för bilden

 

2 svar to “Murar ska byggas”

  1. Olbap Says:

    De är rädda för kommunister som du, kommunister som går islams ärende. Kommunister som du som står för eftergiftspolitik á la premiärminister Chamberlain mot Hitler 1938…

  2. hanubabbel Says:

    Jag är inte mer kommunist än du är muslim.


Kommentera

