Ska mordet på Politkovskaja klaras upp?

måndag, 27 Aug-07

politkovskaja.jpgNågot som jag aldrig trodde skulle ske kanske är på väg att hända. Rysk polis har gripit tio personer som man misstänker för att ha koppling till mordet på den ryske journalisten och regimkritikern Anna Politkovskaja. Än så länge finns det ganska lite information om vad det är för figurer man gripit och på vilka grunder man misstänker dem. Så gott som samtliga svenska och utländska medier jag kollat upp innehåller samma, väldigt sparsamma information:

10 gripna – icke namngivna, inga kommentarer rörande bevisning, ingen information om hur man kommit dem på spåren och inget om vad deras motiv kan ha varit.

Nu börjar det komma mer information… Enligt lunchekot i P1 har åtal väckts mot åtta av de gripna idag. De rapporterar också att Anna Politkovskajas tidning Novaya Gazeta fått insyn och delaktighet i mordutredningen. Dessutom har de fått tag i en före detta kollega till Anna Politkovskaja, Vjatjeslav Ismajlov, som haft stor insyn i utredningen. Han uppger att han hyser stor tilltro till att de gripna verkligen är de som ligger bakom mordet och det är ju onekligen en bra start. Jag som tänkte mig att den ryska regeringen bestämt sig för att hitta några syndabockar och bara gripit några som passar syftet… Man lär sig nåt nytt varje dag.

DN och SvD refererar samma TT-Reuterartikel.
CBS News har mer eller mindre samma information.
Yahoo russian news har en mer omfattande artikel, rekommenderas.
SR:s utmärkta artikel och inslag, rekommenderas.

Wikipedias strålande artikel om Anna Politkovskaja
Anna Politkovskajas tidning Novaya Gazetas engelskspråkiga websida

Bilden är lånad från Teppo’s photos

8 svar to “Ska mordet på Politkovskaja klaras upp?”

  1. noctivagus Says:

    jag är tveksam inför gripanderna. Utan att vara allt för konspirationsfull tror jag vi aldrig får reda på sanningen i detta mord. Ryssland är än idag inget man kan lita på.

  2. hanubabbel Says:

    Nej. Inledningsvis såg jag det som en ren propagandamanöver, men efter att ha fått reda på att Novaya Gazeta löpande tagit del av utredningen och håller det för troligt att man gripit rätt personer har jag så smått ändrat uppfattning.

  3. ML Says:

    Men det är ju minst sagt skumt att en tjetjen skulle ha mördat henne. Hon var en av få som fördömde den ryska militärens krig i Tjetjenien och de övergrepp som begås. Kansku Putins gäng lyckades förmå en tjetjen att göra det och slå två flugor i en smäll?

  4. hanubabbel Says:

    Utan att veta något om den gripne tjetjenens eventuella motiv så skulle jag kunna tänka mig att det finns en och annan tjetjen som framställts i dålig dager av hennes skrivande. Hon har ju skrivit om övergrepp som begås av både ryska trupper och tjetjensk gerilla.

  5. vaken.se Says:

    Jag håller nog med förste kommentatorn, hur kan man i sin vilda fantasi påstå att det skulle vara tjetjenier själva som vill mörda en kritiker till Putins terrorkrig mot Tjetjenien?

    Mordet sände nog ett klart budskap till dom som kritiserar makten eller? Dom på Novaya Gazeta kommer nog inte att säga emot sin egna regering igen, så det är klart att dom ”har insyn” och ”tror sig veta” att rätt förövare har gripits!

    Kommer ni ihåg bombdåden i några höghus i Ryssland för nåt år sedan? Putin skyllde på Tjetjenierna men gissa vilka det var som utförde dådet? Den egna säkerhetstjänsten FSB.. Tro inte mig se filmen om detta på googlevideo..

    Assasination OF Russia

    Sen har vi ju Beslan-incidenten som det råder delade meningar om läs själva:
    New Video Puts Spotlight Back On Putin’s False Flag Terror

    Sen slutligen mordet på Litvienko, som oxo var en som kritiserade Putin!
    FSB colonel named in Litvinenko poison plot
    http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml;jsessionid=44U4RDWJRRFJTQFIQMGSFFOAVCBQWIV0?xml=/news/2006/12/10/wpoison10.xml

    Snälla, gör hemläxan om False Flag Terror nu..

  6. hanubabbel Says:

    Låt oss avvakta och se vem tjetjenen är och vad hans motiv sägs vara. Att Putin inte har rent mjöl i påsen alla gånger – det är jag helt övertygad om, precis som du. Men jag vill gärna se mer om detta innan jag tvärsäkert säger att det är ett falsarium.

    ps. vaken.se: Jag ska kolla dina länkar vid tillfälle. ds.


  7. Jag har under kvällen kollat lite närmare på rysk rapportering i ärendet. Här är vad jag hittills kommit fram till. Kommentarer och tillrättalägganden välkomna.

    Argumentet att ingen tjetjen kunde ha mördat Politkovskaja, eftersom hon rapporterat kritiskt om ryska regeringens krigsföring i Tjetjenien, är mer än lovligt naiv, måste jag säga.

  8. hanubabbel Says:

    Kalle: Bra inlägg på din blogg! Det verkar med andra ord som om de man gripit är ett gäng som mest troligt skjutit henne mot betalning. Var pengarna kom ifrån kommer vi nog inte att få veta, dock…


Lämna en kommentar