Fattig bonde kolkar dyra droppar

måndag, 23 Jul-07

henessy.jpgI Gradesnica, Makedonien har bönderna riktigt findricka på bordet. Sedan många år hittar man med jämna mellanrum konjak och vin i sina åkrar. Vinet och konjaken härstammar från franska skyttegravar som bombats under första världskriget. Enligt en artikel i SvD vill inte bönderna sälja de dyra dropparna som enligt artikeln värderas till 30.000 kr per flaska. Tillåt mig tvivla.

Ponera att jag knallar in i en fattig makedonsk by med kontanter i handen och vill köpa konjak för tretti loppor per pava… Det finns inte en chans i universum att jag inte får köpa allt de har. Däremot är det troligt att de inte velat sälja till de priser som de erbjudits av ditresta  vin- och sprithandlare som velat tjäna en hacka på nämnda konjakspavor och det är en jäkla skillnad…

8 svar to “Fattig bonde kolkar dyra droppar”

  1. elias Says:

    Hur vet du att bonden fattig? han lever säkert ett bättre liv än dig då han inte är en slav under pengarna utan njuter av livet.

    Blir så trött på trångsynta människor som dig.

  2. hanubabbel Says:

    Du vet ingenting om mig, Elias. Verkligen ingenting…

    Däremot har du rätt i att jag inte med säkerhet vet att bönderna i byn är fattiga, men baserat på historien, min bild av Makedonien och den bild som hör till artikeln gissade jag lite. 😉

  3. zapp Says:

    Elias är rätt, du fattar inte, jag tror inte att dina 30.000 skulle imponera på byborna. De kanske inte har stålar, men det behöver inte betyda att de är fattiga, eftersom det materiella är inte allt, kanske det du inte fattar.

  4. Frank Says:

    ”Du vet ingenting om mig, Elias. Verkligen ingenting…”

    Vad vet du om bonden du skriver om? Vad baserar du dina antaganden på? Att han är fattig? Allt är rellativt, du är fattig som en kyrkråtta om man jämför dig med Paris Hilton’s hund t.ex.

    Jag kan med all säkerhet påstå att bonden du skriver om har mycket mer integritet än vad du har. Det sättet du skriver säger mer om dig än vad du tror…

  5. John P Says:

    När Uppsala Domkyrka lade om kopparplåten på kyrktornen i 1980 talets början, så fann ställningsmontörerna över 100 årig konjak i skrymslen som endast kunde nås av dem som monterade byggnadsställningarna. Där fanns skrivna hälsningar till den okända generation ställningsbyggare, som inte var födda då flaskorna lades dit, men som gubbarna då visste skulle montera ställningar långt sedan de själva gått ur tiden. På lapparna fanns namnen på alla de kraftmän som arbetadt på de farliga ställningarna. De förbluffade ställningsmontörerna lät sig väl smaka, sparade en flaska från de gamla jobbarna och lade dit några nya 1980tals flaskor med sina namn på till de gubbar som kommer att byta kopparen igen runt år 2100 dä dagens gubbar är borta.
    Här kan man tala om att tidens vingslag gör sig konkreta och påtagliga. Gubbarna var mycket tagna av situationens allvar.

  6. hanubabbel Says:

    Zapp och Frank. Jag tror ni missat vad jag försöker lyfta fram. Det jag vill lyfta fram är att de där byborna knappelunda blivit erbjudna 30.000 för några flaskor. Det är det pris som flaskorna betingar i London, Paris eller liknande. Byborna har i bästa fall blivit erbjudna några hundringar eller någon tusing flaskorna. Skulle de däremot ha blivit erbjudna 30.000 menar jag att de flesta av dem gladeligen skulle avyttrat några flaskor. Detta oavsett om de var fattiga eller ej.

    Sen tycks ni ha fått för er att jag tror att allt kan köpas för pengar och att jag är en sån som värderar allt i pengar. Ni kunde inte ha mer fel, men det är för mig att veta och för er att gissa. 😉

  7. hanubabbel Says:

    John P: Såna där historier är sköna att höra. Hoppas att jag har förstånd att göra nåt liknande om jag hamnar i en sån situation.

  8. John P Says:

    hanubabbel . Ja visst är det häftigt! Jag kände en av ställningsmontörerna som berättade detta för mig.


Lämna en kommentar