31-årig tyska gripen för Arbogamorden och TV3:s totala cynism

fredag, 21 Mar-08

efterlyst.jpgMorgonens tidningar (DN, SvD, AB) är fyllda med beskedet att den 31-åriga tyska kvinna som sedan ett par dagar är misstänkt för morden på två barn, ett och tre år, och mordförsöket på deras 23-åriga mamma i Arboga. Tydligen har kvinnan själv knallat fram till ett par poliser i Tyskland och anmält sig. Detta efter att ha följt svenska medier och dragit slutsatsen att det är henne dom söker.

Torsdagskvällens Efterlyst på TV3 behandlade förstås detta fall med ett ganska långt inslag. Efter inslaget fick vi veta att det skulle följa en intervju med den skadade kvinnans pappa, tillika barnens morfar. Först reagerade nån slags reptildel av hjärnan och jag tyckte att det skulle bli spännande att höra det. Efter ett tag vaknade jag dock till och insåg hur fruktansvärt cyniskt det är av TV3 att genomföra en sådan intervju. Sedan började intervjun… och det var en katastrof! Medmänskligt, journalistiskt och moraliskt. Fy fan, TV3!

För det första var mannen i uppenbar chock fortfarande. Han gjorde ett nästan avstängt intryck och svarade så gott han kunde på frågorna och nöp sig i fingrarna. För det andra var reportern som Efterlyst skickat ut emotionellt totalt jävla nollställd. Hon satt mitt emot mannen på några meters håll med pokeransikte och armarna i kors över bröstet och framförde frågorna som om det gällde ett snatteri eller en fortkörning. För det tredje var frågorna på gränsen till hjärndöda. När hon med ett lite lätt förväntasfullt tonfall i rösten ställde frågan ”Hur känner du inför den person som gjort det här då?” kunde jag knappt sitta kvar i TV-soffan.

Usch och fy och skam på er Hasse Aro och övriga på Efterlyst-redaktionen! Jävla mediegamar! Om du mot förmodan vill se på detta spektakel kan du surfa in på efterlysts hemsida och kolla. http://www.efterlyst.tv3.se/ (även om det bär mig emot att medverka till att fler ska se det där eländet)

Efter något så deprimerande som barnamord och journalistiskt sammanbrott kan det vara bra med något uppiggande. För att balansera det lite… Läs denna underbara historia!

Uppdatering: Nya uppgifter gör gällande att kvinnan nekar till inblandning i morden i Arboga.

14 svar to “31-årig tyska gripen för Arbogamorden och TV3:s totala cynism”

  1. Top Dawg Says:

    Jag såg också efterlyst igår. Vilken idiotisk intervju! Det enda jag ville var att den skulle ta slut så att stackaren fick återvända till sitt sorgearbete. Efterlyst är och har alltid varit ett jäng hyenor!

  2. Sören Says:

    Ja, hur fan kan man överhuvudtaget komma på den morbida idén att intervjua en nära anhörig efter en sådan händelse.
    Inte i helvete gjorde de det för familjens skull…

  3. Peo Says:

    Ni har helt rätt, instämmer totalt. Uppmana folk att sluta titta paa liknande skitprogram och tillika bojkotta Aftonbladet och Expressen som journalistiskt spelar i samma liga. Sluta köp skiten!

  4. hanubabbel Says:

    Det skulle vara intressant att ha suttit med på redaktionsmötet där dom beslutade om att sända intervjun. Det jag undrar främst är om det öht fanns någon som ifrågasatte det riktiga i att sända – eller om alla på Efterlyst är såna totala praktarslen.

  5. Embrace Says:

    Vaddå ”31-årig tyska”?!
    Det finns inget som säger att hon är från Tyskland och även om hon skulle ha bott där
    så betyder inte det att hon är tysk!
    Jag blir så förbannat trött på detta
    vidriga antityska skitsamhället!
    DETTA om något är hets mot folkgrupp!

  6. niolca Says:

    Ja Peo jag håller med dig beträffande standarden på på kvällstidningarna och TV3. Sen skriver du ”uppmana folk att sluta titta på liknande skitprogram och att bojkotta kvällstidningarna” OK,men vem menar du ska ”uppmana” varför gör du det inte själv? Själv undviker jag TV3 och kvällstidningar var det länge sedan jag slutade köpa. Innerst inne önskar jag att alla skulle fatta samma goda beslut, så kanske dessa medier tog sitt förnuft till fånga och ändrade journalistisk stil.

  7. leffe45 Says:

    Hade han inte möjligheten att tacka nej då? I alla fall till TV3 reportaget.

    Embrace? Ge dig för fan!

  8. Peo Says:

    Jag har lyckats sluta surfa in paa Aftonbladets hemsida och köper aldrig Expressen eller Aftonbladet. Och med uppmana, kanske var fel ordval, jag försöker tänka efter själv och säger vad jag tycker om saadan journalism när ämnet kommer upp. Man kan inte tvinga folk att ändra sig men man kan diskutera saken, saasom paa denna sida, och se om man kan övertyga naagon att tänka ett steg längre.

  9. Mr Manolo Says:

    Det var pinsamt och vidrigt och ännu ett bevis på att den sanna journalistiken snart är ett minne blott i Sverige. Istället har vi fått mediagamar…

  10. hanubabbel Says:

    Embrace: Enligt de artiklar jag länkar är hon tysk medborgare. För övrigt anser jag själv inte att tyskar är illa sedda i Sverige. Personligen är jag ganska förtjust i Tyskland och tyskarna…

    Manolo: Så sant, så sant… Det finns ett fåtal bastioner för god journalistik kvar, men det känns som om de får det allt svårare mot löpsedelsjournalister och andra charlataner.

  11. neurotica73 Says:

    Embrace:På vilket sätt är det antityskt att påstå att hon är tysk?Om det är sant eller inte vet inte jag,men påståendet i sig är väl knappast hets mot tyskar.Alla folkgrupper begår brott.

  12. Nilsson Says:

    Tysk medborgare betyder som jag förstår, ej tyska.
    Detta på journalistspråk….

  13. Jonas Martén Says:

    Det finns ju en anledning till varför Jonas aldrig läser Expressen eller Aftonbladet !

    Ämnet i sej är ganska intressant då man ju snabbt hoppar på journalisterna och redaktörerna då det ju givetvis är dessa som är ytterst ansvariga för vad som skrivs och i det här fallet sänds.

    Men men.. varför skriver och sänder man då sådana extremt dumma, vinklade, snaskiga,värdelösa,dåliga skitprogram/artiklar som man gör ?

    Jo, för att det finns någon som köper/tittar på det !

    Så grinig som jag är så retar då jag upp mej på två saker, dels på att sånt där skräp produceras.

    Dels på folk som står och väntar vid macken för att få köpa dagens kvällstidning och sätta tänderna i dom smaskiga historierna och tror dom helt utan att ifrågasätta sanningshalten för att en timme senare fälla uttalandet att – Journalister det är ena jäkla gamar.

    Åhhhh, nu får jag högt blodtryck igen !!!!!
    Blir riktigt, riktigt frustrerad när jag tänker på människors dumhet.

  14. Tant Rasch Says:

    Förutom att alltihopa är hemskt på alla sätt och vis tycker jag att den här typen av ”personlig” journalistik som förs numera av svenska journalister verkar fejkad. Vem som helst kan väl fråga ” hur känns det”, men varför gör alla mediafolk det hela tiden numera?

    Känns och känns och känns… Har de verkligen frågat den frågan så mycket förr? Eller har jag inte hört det förr? Jag vet inte, men jag tror att nivån är lägre idag. Mera slask. Det är lite som att se nån slags basmediaklubb för infantila jobba när n här typen av intervjuer sändas.


Kommentera

