Det är verkligen på tiden

måndag, 18 Feb-08

Som de flesta andra svenskar är jag sådär måttligt intresserad av banker, deras regler och deras tjänster. Inte för att jag inte inser att det är viktigt för mig vad min bank pysslar med med de besparingar och lån jag har där utan snarare för att jag tycker att det är så förbannat tråkigt att sitta och tänka på pengar och att jag upplever det som ganska oöverskådligt, det där som dom gör på banken.

Den här gillar förstås bankerna. Det är ett riktigt drömläge.

Tänk dig att du har en produkt som varje svensk mer eller mindre måste ha. Din produkt är dessutom av ganska komplicerad natur. Det är få av dina kunder som är så kallade upplysta konsumenter. De allra flesta kommer in på till dig utan att veta vad dom vill ha egentligen, men dom vill i alla fall köpa nåt av dig (spara i fonder, t.ex.) – det ska man ju göra. Det som är så skönt för dig i det här läget är att du kan presentera siffror som du räknat ut på vilket sätt du vill och visa kunden. Dessutom kan du visa jämförande siffror på konkurrerande produkter, även dessa siffror får du räkna ut litegrann på vilket sätt du vill. Litegrann som om bilhandlaren själv fick bestämma hur han ska beräkna bränsleförbrukningen på sina och konkurrenternas bilar och visa dig siffrorna i jämförande tabeller.

Nu ska det bli stopp på det här enligt dagens tidningar (DN). Och det är ju på tiden… Men, varför känns det i magen som att detta inte gör någon skillnad egentligen? Det här är ju bara är ett sätt som banken rövknullar mig på. Dom har ju alla de femtioelva andra sätten kvar så dom kommer att gå med på det här. Med lite sedvanligt knorrande först, förstås.

Med jämna mellanrum uppdagas sånt här och varje gång ska en ny regel sätta stopp för det och aldrig känns det som om det blir mer än en marginell skillnad. Därför att på bankernas marknad är det bara dom som vet spelreglerna, det andra laget – konsumenterna är tvugna att spela, men reglerna är till stor del okända och lite otillgängliga. Dom skrivs dessutom till stor del av bankerna och tillhandahålls bara i form av små finstilta notiser på baksidan av en del papper som man får hemskickade och ingen jävel läser dem. Det är man himla nöjda med på banken.

I nästa liv ska jag bli ond och jag ska jobba på bank och jag ska lura er på pengarna och pensionen och sen ska jag sitta med mina kollegor och skratta åt finansinspektionen på fikarasterna. Sen ska jag gå hem och örfila upp min fru och barn, hälla färgrester i avloppet, lägga färgat glas i behållaren för ofärgat och bara äta kött från riktigt plågade djur. Jag ska ställa min katalysatorlösa veteranbil med stor V8 på tomgång utanför ålderdomshemmets luftintag och jag ska köpa alla biljetter till melodifestivalen i Globen och elda upp dom.

ps. Extra kul att se att Swedbanks privatekonom Ylva Yngvesson i en stor artikel idag råder låginkomsttagare att pensionsspara. Samtidigt menar Ikanobankens företrädare i en angränsande artikel att det inte alltid stämmer… :-). En annan artikel pekar ut hur bankerna tjänar på räntehöjningen och en tredje visar att räntegapet ökar. Som ett brev på posten kommer så ett besked om att vi inte bara behöver bli blåsta av svenska storbanker. Nu kan vi flytta våra pengar fritt inom EU och bli blåsta i hela Europa! 😉 ds.

Kommentera

