USA förstör klimatansträngningar igen och igen och igen. . .

lördag, 15 Dec-07

klimathumor.gifEnligt medier idag är det USA som bär den största skulden till att förhandlingarna på Bali går mot att blir det fiasko som världen befarat. Som vanligt väljer Bush-admininstrationen att inte vika sig i internationella sammanhang utan att med en dåres envishet hävda sin egen rätt över alla andras. Det må gälla klimatet, brott mot krigets lagar, överenskommelser i FN, etc.

Det har varit hög tid för en stor bojkott av amerikanska företag under en lång tid, men nu ser jag det som nästan oundvikligt. En bojkott av amerikanska företag är dock inte så enkel att genomföra. Amerikanska företag äger enorma mängder företag som har sitt säte i andra länder, så det är ingen enkel sak att i alla lägen kunna avgöra vad som är producerat av ett amerikanskägt företag.

Det vi kan göra är att välja en icke-amerikansk produkt i varje läge där vi känner till det. Vi kan titta på förpackningar för att se om det står ”Made in USA” och välja alternativet när det är möjligt. Vi kan välja Max eller Sibylla istället för McDonalds och Burger King. Vi kan försöka återupptäcka europeisk film. Vi kan välja att inte köpa skivor med amerikanska artister tills vidare.

Vi måste se till att det blir ekonomiskt kännbart att sabotera de ansatser som görs för att stoppa förstöringen av vår jord. Det är kanske det enda språk, vid sidan av biblelreferenser, som når fram till USA:s nuvarande administration. Nu är vi i Sverige inte helt oskyldiga själva, men vi släpper ut mindre koldioxid och andra växthusgaser per capita än USA gör och vi är ändå öppna för större minskningar av våra utsläpp än USA är.

Länkar:

USA motsträvigt i förhandlingarna på Bali, DN
Oro för misslyckande på Bali, DN
Fortsatt oklart på klimatmötet, SvD
Hård press på USA på klimatmötet, SvD

Låst läge i klimatförhandlingar, Abladet

9 svar to “USA förstör klimatansträngningar igen och igen och igen. . .”

  1. Bubben Says:

    Det förstår ju alla att USA vill behålla sin världsdominans på alla andras bekostnad!

    SÅ FUNKAR KAPITALISMEN!

  2. Waexsey Says:

    USA är ett så jävla egoistiskt land, regeringen styr över alla medier så de kan manupilera sitt folk.

    Jag läste tex på en hemsida (anti michael moore sida), där dessa som äger sidan hatar MM(michael moore), och försöker hitta allt för att motbevisa honom (bush älskare), bland annat motbevisa filmen SICKO, som handlar om USAs sjukvård. MM var ju i Kuba och filmade att sa att kubanerna har bättre sjukvård, men på denna anti MM sidan så la de upp en film som FOX news hade filmat på ett sjukhus som de sa var i Kuba, där patienterna hade flugor etc på sig och inga fönster etc, och detta använde anti MM folket till för att säga, titta han ljuger! Men för i helvete sa jag då, vad säger att FOX inte ljuger då? FOX är Bush älskare och med stor säkerhet styrda av regeringen, så de kan ju ha filmat på ett sjukhus i ett annat land eller gjort upp det i kuba i ett fallfärdigt hus etc…anti MM tror verkligen att deras nyheter är så jävla fina och ljuger aldrig. Inte ens våra nyheter är så jävla fina heller vad jag tror.

    Nää, USA är ett land som älskar sig själva och ska ha makten över världen, vafaan, varför hoppade de in i Irak? ”Irak är ett hot mot oss, lets kill them”, vafaan skulle Irak kunna göra mot USA? De har ingen direkt jätteflotta, om de ens har någon?!, och missiler vet ifan och skulle de ens orka fram till USA? Och skulle inte usa med sitt High tech kunna skjuta ner missilen långt innan den kom fram?!

    Just nu hoppas jag nästan att de försöker hoppa in i Iran, för att Irans president sa att om de gör det så skulle de slåss till sista andetaget: Det skulle faktiskt lära USA lite.

    Men just nu hoppas jag verkligen att resten av världen snart säger ifrån till USA och verkligen slår näven i bordet! Men det träliga är ju att vi är så beroende av USA, men det är daxs att vi gör egna produkter!

    (Krig är inget jag vill ha igentligen, för de civilas skull, men mot USA vill jag allt)
    MVH
    Anti-USA

  3. Mia Says:

    Note att det är USA’s styre som ska attackeras om något ska attackeras här.

    Att blanda in hela USA är inte rättvist då åtminstone 50% av populationen inte håller med nuvarande ledare på någon punkt alls.

    Mentaliteten är dessutom väldigt olika beroende på vart man tittar. Kom ihåg att stället är väldigt stort. Att säga att ”USA tycker” är som att säga att ”Europa tycker”. Det går helt enkelt inte.

  4. Waexsey Says:

    När jag menade USA så menar jag inte att alla är onda, främst menade jag regeringen/bush etc och de som älskar honom, resten är ok.

  5. Jonas Martén Says:

    Jag är definitivt inte så imponerad av Amerikaner !Det ju bara att slå på tv`n och pratshowerna från andra sidan atlanten så får man ju direkt fördommar.

    Och missförstå mej nu lagom, även jag tycker att Amerikanarna kan dra sitt strå till ”miljöstacken”

    Men lite eftertanke behövs nog… Befinner man sej på vänsterkanten så är man ju definitivt anti-USA och är man lite allmänt politiskt korrekt så måste man nog även då vara anti-USA.

    Åtminstone kategori ett är ju även emot EU.
    Och det är nu vi nått kärnan, man lägger ibland så stor energi på att vara ”emot” att man inte riktigt ser hela bilden.
    Kanske är det häftigt att stå på barrikaderna och skrika att man är emot, vad vet jag….

    Jag tycker det ibland kan vara ganska bekvämt av oss andra att låta Amerikanarnaoffra Amerikanska liv för att få bort en eller annan diktator medans vi andra tryggt sitter hemma i soffan och ser på och fnyser lite föraktfullt.

    Anledningen till att USA kan göra som dom gör på den internationella arenan oavsett om det handlar om krigsinsatser eller i miljöärenden beror på att dom är STORA på alla sätt och vis och den övriga världen har inget att sätta emot.
    Världen kanske skulle vinna på ett starkt EU som motpart till alla galenskaper?

    Men EU är ju dåligt det med så man fortsätter skrika sej hes på barrikaderna.

    Alltså! om jag sitter här och skriker att jag är arg och inte ska dricka Coca-Cola så är det nog ingen som bryr sej….men om en hel mäktig union sätter sej på tvären så kanske man kan uppnå något.

    Vidga era vyer ”emotsägare” : )

  6. hanubabbel Says:

    Jag instämmer till fullo av din beskrivning av den svenska vänsterns syn på USA. Själv räknar jag mig inte till vänstern, jag är miljömupp. Höger-vänsterskalan är för mig ganska ointressant även om jag när jag tittar på sakfrågor ser att jag relativt ofta hamnar i vänsterlägret men i många frågor kan jag känna sympatier med högerlägret. EU-frågan är en av dem.

    Svenska vänstern tenderar att kritiserar allt amerikanskt och när USA gör något som är rätt så ignorerar man det för att det inte passar in i ens bild.

    Jag tillhör inte dom som alltid är emot USA. Jag är däremot nästan alltid i oppostion till sittande administration i USA, även om det händer att jag tycker att de gör rätt också i vissa lägen.

    USA är alltför mångfacetterat för att man ska kunna vara emot landet som helhet. USA härbärgerar allt mellan det absolut bästa och det absolut sämsta. Man har en mycket livaktig miljörörelse och samtidigt är man ett av de länder som förstör miljön mest.

    Och så ser det ut över nästan hela spektrat. I USA samsas ytterligheterna och det är sällan hela USA jag syftar på när jag kritiserar dem. Jag kritiserar en aspekt av landet.

    Vad det gäller EU-motståndet inom miljörörelsen så har jag svårt att förstå varför man så ofta vill ställa sig utanför EU. Som jag ser det är EU:s svagheter inom miljöområdet något som vi ska in och påverka – inte sitta vid sidan om och sura över.

  7. Jonas Martén Says:

    Det var inte dej och din syn på USA jag angrep utan mer den allmänna anti-USA tendensen dels bland inläggen här men i hela Svearike i synnerhet.
    Jag borde varit tydligare med det…

    Det är just det du skriver i sista meningen som är min klara åsikt:
    Bättre vara med och påverka än sitta bredvid och sura !

    Om jag vore engagerad i miljörörelsen,Svenska Freds eller liknande så skulle jag då vara glad för ett starkt och engagerat EU.
    Även om jag i min egna utopiska lilla värld helst skulle sitta på en stor egen ö där jag var enväldig härskare och helt oberoende av vare sej Sveriges riksdag, EU eller USA.
    Men den drömmen blir nog lite svår att förverkliga är jag rädd.

  8. hanubabbel Says:

    Hehe, det är uppfattat. Jag tänkte nog att det var mer allmänt riktat, men när jag läste igenom min egen text såg jag att det var på sin plats med ett förtydligande kring hur jag ser på USA. 🙂

  9. JonasMartén Says:

    Men lite besviken är jag allt att jag inte orsakat nån livlig diskussion… haha

    God Jul önskar jag då alla som läser detta !


Kommentera

