Skype snokar – vem vet varför?

måndag, 27 Aug-07

skype.jpgIDG:s TechWorld Open Source skriver om att Skype för Linux snokar omkring och läser filer som det inte har att göra med. Det är bland annat /etc/passwd och firefox plugins-katalog. passwd kan ju vara ok, men man undrar varför skype är intresserade av firefox plugins? Det enda Skype behöver göra är att kolla in $BROWSER för att veta vilken browser som skall användas…

Det ska bli intressant att se om Skype kommer med någon vettig förklaring. Det känns som om det är på sin plats. Inte för att det man kommit på dem med är särskilt allvarligt, utan för att många linuxanvändare är jäkligt paranoida när det gäller sluten programvara och Skype tillhör just den kategorin som de är allra mest misstänksamma mot: Sluten programvara producerad av ett stort och relativt slutet företag med höga ambitioner.

Själv använder jag inte ens Skype och jag måste erkänna att jag inte blir mer sugen på att slänga in det när jag läser detta. Och då är jag inte ens paranoid. 😉

Länkar:
Originalartikeln på Slashdot
Forumtråden hos Skype där upptäckaren frågar vad f-n Skype pysslar med.

2 svar to “Skype snokar – vem vet varför?”

  1. Per Says:

    Jag håller höll på installera Skype, men jag osäker om fortsätta jag ska installera progrmet. .
    Kanske är det så med Sk. lässer firefox plugins-katalog, är så att kollar om finns FF installerat på datorn. Ev kollar finns installerat redan vid om installation. Man har möjligheten få ett Sk plugin installerat på sin FF(Så blir enklare komma åt Sk).. – Bara en tanke.

    Dock blir stor frågetecken när jag läser Sk intergetspolicy, speciellt under rubriken ”2. VILKEN SORTS UPPGIFTER SAMLAR SKYPE IN?”bla

    (g) Video- och ljudinspelningar;
    (h) Lista med dina kontakter;

    Under rubriken i Sk intergetspolicy :

    4. TILL VEM ÖVERFÖR SKYPE DINA PERSONUPPGIFTER?
    Står bla:”Observera att ifall en utsedd myndighet begär att Skype eller Skypes lokala partner ska bevara och tillhandahålla personuppgifter, kommunikationsinnehåll och/eller trafikuppgifter, kommer Skype och/eller dess lokala partner att tillhandahålla all skälig hjälp och information för att tillgodose sådan begäran.”
    Är ganska luddigt in formaterat, mycket svaga grunder – utan lagstöd. Vad som helst.

    För mer info och hela Sk intergetspolicy i sin helhet:http://www.skype.com/intl/sv/legal/privacy/general/#12

    /Per

  2. Gunnar Febin Says:

    Hej!

    Det är helt omöjligt att få telefon kontakt med Office för Skype. Meb s.k. cookies går de in i datorn och döljeer med liten svensk flagga och ett par siffror, början på ett svenskt telefon nummer. Jag vill inte dagligen använda bara skype. Hur blir man av med deras inblandning i datorns telefon nummer?
    Hjälp mig är Du snäll.
    Mail adress: parosia2000@yahoo.se
    Går det att avprogrammera vissa program
    i C/enheten men inte skada möjligheten att använda Skype?

    Hälsningar
    Gunnar Febin


Kommentera

