Någon skämta mig aprillo?

fredag, 17 Aug-07

volvo_logo.png

Jag läser till min förvåning att Volvohandlarna och Volvo ska köra en miljökampanj under det kommande året. Någon måste skämta med mig… Under de senaste åren har jag med stigande förtvivlan sett Volvo röra sig i riktningen mot tyngre, starkare och törstigare bilar och jag har ofta argumenterat mot Volvo som ett sjysst val ur miljösynpunkt när vänner funderat på att byta bil.

Nu ska man med hjälp av 100 miljoner se till att vår bild av Volvo som ett miljöbovsmärke tvättas bort. Vi får väl se hur det går. Deras program är ganska ambitiöst och kostar som sagt en del pengar. Men det är inte enkelt att byta image och i grund och botten när det fortfarande samma tunga, starka och törstiga bilar som ängslas över hög status dom säljer. Så sent som i juli lanserade Volvo en starkare motor till V70. Den nya motor beräknas slurpa i sig 1,5 liter E85 per mil (källa). Att samma sommar som man lanserar en sådan motor lansera ett miljprogram är en ganska märklig kombination.

För självklart är det bara ytan som ska poleras. Vi ska genom artiklar i pressen, massiva annonskampanjer och små morötter i form av ECO-drivingkurser sakta men säkert börja inbilla oss att Volvo minsann bryr sig om mjukare värden också. Sakta men säkert kommer dom också att lyckas. Fler och fler kommer att peka på volvologgan när dom i marknadsundersökningar ombeds peka ut det bilmärke som står mest för en sund och hållbar utveckling. Volvo kommer att lyckas att få oss att tycka att dom är ett gäng bussiga killar och tjejer som i första hand brinner för miljön och i andra hand profit och försäljning.

För idag sker allt bara på ytan. Det viktigaste är vad det verkar vara, inte vad det är. Oavsett om det är varumärkens uppbyggnad, politikers lansering av sig själva eller sina idéer eller oss privatpersoner och vår image med champagnesprut för lånade pengar i Båstad så handlar allt om att skapa en bild – inte nåt verkligt. Och den bildens korrelation med verkligheten är rätt oviktig verkar det.

Nåja. Jag hoppas att Volvo lyckas skapa ett bilmärke med vurm för miljöfrågor, jag inser att det är en naiv förhoppning, men jag tänker hoppas ändå – fast jag inser att det är inte det dom försöker skapa. Det dom försöker skapa är bilden av ett bilmärke med vurm för miljöfrågor och det är någonting helt annat. De enda gröna Volvobilarna vi ser är såna som har färgen grön, målad på ytan för att framstå som grön, precis som varumärket ska göras.

volvo_green.jpg
Den enda variant på grön bil som Volvo
tillverkar.

Annonser

9 svar to “Någon skämta mig aprillo?”

  1. Storebror Says:

    Volvos miljöbilar idag är ett skämt. Den nya kommande miljöbilssatsningen kommer kanske sälja vettigt, men faktum kvarstår att man bara har en 125-hästars bensinmotor som anpassats för etanol, som är så klen att den inte orkar med Volvos tunga bilar.

    Volvo saknar dessutom tydliga planer på hybridbilar…

    Ingen miljöbil från Volvo kan fås med automatlåda – ett rent skämt när de flesta miljöbilarna säljs i Stockholm och som tjänstebil…

  2. Jannike Says:

    Jag instämmer så mycket att jag inte vet vad jag ska säga. Det ska se ut på ett visst sätt och alla filar på bilden av sig själv istället för innehåll Paris Hilton, Fredrik Reinfeldt, varumärken eller rödvinsvänster spelar ingen roll. Alla försöker bara skapa en fin yta att spegla sig i. Inre värden står lågt i kurs.

  3. Janne Says:

    Det handlar inte om miljö utan om oljeresurserna. På en tioårsperiod måste vi ersätta minst 20% av oljan om vi skall klara av den värsta chocken när oljan peakar nästa årtionde. Det bästa alternativet för biltrafiken är eldrift men dit är det en bit på väg.. Volvo har f.ö. elhybridplaner i framtiden, man har tidigare sagt att etanol inte håller i längden och avser lägga ned etanolsatsningen så tidigt som 2010.
    E85 är en rent korkat bränsle, det går åt enorma mängder råvaror att tillverka det och driva motorer på det. I dagsläget är därför biogas ett bättre alternativ, vi skulle om vi ville få fram råvaror till att ersätta 20% av vår oljekonsumtion med biogas redan idag. Och detta UTAN att det påverkar matpriserna!!

  4. Josef Boberg Says:

    Hejsan Hannu Babbel,

    Bara ett besöksavtryck…

    Ha det…
    vännen Josef

  5. moivoila Says:

    Ja, varumärken, ytor, utseenden, allt är ju förstås bara en polish, men …precis som du säger…man får hoppas !!!
    Vad man vill ge sig ut för att vara kan ju ändå ge ett incitament (ett riktigt ytligt modeord)och visa att något är på gång. Kanske bättre än att inte ens låtsas vilja något. Jaja…man lever på hoppet.
    Ha en bra helg ! 😀


  6. […] Någon skämta mig aprillo? [image] Jag läser till min förvåning att Volvohandlarna och Volvo ska köra en miljökampanj under det kommande […] […]

  7. hanubabbel Says:

    moivoila: Visst kan ett miljöengagemang som grundar sig i att bygga image ge vissa goda effekter. Men för att det ska bli bra, alltså bra på riktigt, måste det finnas ett djup i engagemanget annars gör man bara det som syns, går att marknadsföra eller visa upp.

    Litegrann som den som källsorterar bara när någon tittar på. Men vi får hoppas… 🙂

  8. hanubabbel Says:

    Janne: E85 är ett relativt kontroversiellt bränsle, men att det är ett bättre val än traditionell bensin är svårt att argumentera emot.

    Visst finns det bättre bränslen och jag är inte odelat positiv till E85, men styrkan i E85 i dagsläget är att man kan införa det och köra det utan ett totalt systemskifte. Varken inom motorteknik eller ute på bensinstationerna.

    E85 är ett steg av många på vägen mot en mindre koldioxidintensiv samhällskonstruktion.


  9. […] bloggar bättre och intressant om: volvo, miljöbilar, […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: