Hög luftkvalitet på Uppsala reggaefestival

söndag, 12 Aug-07

airquality1.jpgUppsala reggaefestival har som vanligt gått av stapeln och som vanligt har polisen genomfört stora mängder gripanden för ringa narkotikabrott. Enligt DN och SvD var det minst 250 av festivalbesökarna som blev tagna för ringa narkotikabrott. Jag tänker inte ge mig in i legaliseringsdebatten, jag är inte ens för en legalisering. Det jag undrar är om ett ingripande som detta verkligen gör mer nytta än skada.

Många av de som besöker Uppsala reggaefestival uppfattar inte cannabisbruk som brottsligt eller ens moraliskt klandervärt. De går på festivalen för att träffa likasinnade, för att lyssna på musik och kanske klämma en liten holk. Den övriga brottsligheten på en sån festival är mycket låg. Om man jämför antalet stölder, misshandelsfall och mängden skadegörelse där med en genomsnittlig gatufestival i en vanlig svensk stad kan jag lova att reggaefestivalen är den som uppvisar den lägsta brottsligheten – ringa narkotikabrott borträknat.

Idag har vi i Sverige en finansminister och flera riksdagsledamöter som medgett cannabisanvändning. Inom musiken och kulturlivet är det mycket vanligt med cannabisreferenser i texter och andra uttryck. I många unga männsikors rättsmedvetande är cannabisbruk inte allvarligt. I det läget är det synd att polisen väljer konfrontationslinjen och går in och totalsabbar en festival som förutom cannabisbruket framstår som rena kyrkans barntimme jämfört med fylleslagen som pågår på gator och torg runt om i sverige sommaren igenom. Signalen man skickar är att det är mer ok med fylla, skadegörelse och misshandel eftersom det får pågå utan massgripanden.

Jag säger inte att man borde släppa greppet helt och se mellan fingrarna med försäljning, men jag menar att man borde ge fan i att gripa och bokföra helt vanliga, men påtända, festivalbesökare. Man borde ha intriktat sig på säljarna och på närvaro och information.

Det polisen i Uppsala ägnat sig åt i helgen är någon slags lagboksfundamentalism och synnerligen osmidigt och kontraproduktivt.

ps.
DN bjussar på ett härligt skrivfel i sin artikel. Tydligen har över 8000 poliser och ca 5000 frivilligarbetare varit i tjänst i Uppsala under helgen till följd av nämnda festival. Visst känns det som om man överreagerat en smula? 😉

8090 poliser var i tjänst i Uppsala tillsammans med tiotalet socialsekreterare och 5060 frivilligarbetare.”
ds.

36 svar to “Hög luftkvalitet på Uppsala reggaefestival”

  1. Jens Staal Says:

    Jag håller med om att de som kommer till reggaefestivalen generellt är trevligt folk och att det sköts snyggt. Synd att polisen skall slå ned på något så larvigt som ungar som röker gräs…

  2. Steffo Says:

    Svenska poliser ar ju sana muppar alltsa! Haller med att man borde satsa pa stordealers istallet for att springa in pa en reggaefestival dar uppebarligen storre delen av besokarna kommer ha ett par joppar i sig och ytterligare material for 5 till. Lyckligtvis bor jag i Prag nu, har racker det med att traska ner till den lokala puben och fraga bartendern sa far man gras gratis under forutsattning att du rullar och roker med honom…

  3. spasma Says:

    Ya man. keep it high man.

  4. Niklas Says:

    Hmm, ni anser alltså på fullt allvar att det är ok att barn springer omkring och röker maja.

    Hade det varit 8000 poliser så hade man kunnat visitera alla och då skulle det visa sig att vi helt enkelt inte kan ha den här typen av drägg-festivaler. Gillar ni inte sverige så flytta till jamaica eller för all del Prag då.

    Hej då, hoppas vi slipper ses!

  5. hanubabbel Says:

    Niklas: Det är inte nödvändigtvis ok, men jag tror att det är kontraproduktivt och skapar avstånd mellan polis och ungdomar. Man borde riktat in sig på försäljningen, de som drar in pengar på drogerna, istället.

  6. guva Says:

    Så sammanlagt var det 140 till 160 människor på denna konsert som hade ett mål: Hitta knarkana, stoppa knarkandet.
    Hur många som kom dit för att bli lite höga och lyssna på lite sjysst musik framkommer inte. Eller vad banden hette, hur de lät, om publiken dansade osv.

    Såna här skitartiklar kommer SvD alltid köra.

    De e samma sorts skrämseltaktik som det ”Terroristdrabbade” USA gör genom FOX-NEWS å sina polare, man bygger upp en osäkerhet som grundar sig på skrämseltaktik å att föräldrar skall hindra sina barn från att lyssna på Reggae…

    Sjukt när det blir såhär.

    Vore väl OK om SvD kunde sponsa nån sorts Vattenfestival liknande show med E-typ å Carola, där det säljes öl till publiken (för vi har ju inget alkoholproblem i detta land).

    Näe bra jobbat Svenskan, noja upp alla päron på KNARKETS farlighet emedan spriten och dess följder lämnas därhän.

  7. Huva Says:

    – Vi ser allvarligt på det här och tror att de gripna bara är toppen på isberget, kommenterar Uppsalapolisens informatör Christer Nordström.

    (om växthuseffekten kommer smälta isen måste polisen hitta på nya utryck,
    Det låter så mossigt med ”toppen på isberget)

  8. Änuva Says:

    Ja du Huva,
    Tom ”mossigt” kommer att försvinna om vi får en DUNE-liknande planet . . .

  9. Andy Says:

    Håller med i mcket som sagts.

    Det som är mest farligt med cannabis är inte själva nyttjandet utan att många skötsamma medborgare tvingas till kontakt med mindre skötsamma för att komma över lite gräs.

    Satsa mer på att stoppa våld och skadegörelse!

  10. Lina Says:

    Fast de har ju faktiskt tagit langare också. Och oavsett vad, när det är så många barn under 15 år som faktiskt gripits, då har de utan tvivel behövts där. Det ger kanske inte den bästa stämningen när man blir hemkörd till mamma av polisen, men det handlar inte om verksamhet för att främja polisens kontakt med ungdomar. Det handlar om att sätta ner foten och säga ett bestämt ”Nej”! Är det bara jag som tycker det är otäckt när en femtedel av de gripna (i laga mening) är barn?

    Att kalla det för en gatufestival är kanske lite missvisande, allt sker ju på ett inhängnat område i utkanten av stan. Och biljetterna har en ordentlig prisnivå, jag hostar inte upp 500:- (per kväll!) för att knalla in på en vanlig ”gatufestival”.

    Vad det sedan gäller brottsligheten… Om det nu är en grupp som bara är snälla och njuter av musik och röker på, varför startade då festivalen med en våldtäkt?
    ”Från polisens håll bedömer man även att årets festival har varit mer brottsdrabbad i övrigt än tidigare med torsdagens anmälda våldtäkt, klotter och flera fall av personrån, misshandlar och stölder.” (Uppsala Nya Tidning)

    Att sedan jämföra med alkoholintag är bara dumt. Jag håller fullkomligt med om att folk dricker för mycket och gör för mycket dumheter. Allt för mycket brott är alkoholrelaterade. Men två fel gör inte ett rätt! Och ärligt talat anser jag narkotikan vara den värre av de två. I Prag kanske världen är ett skönt place med fri tillgång, men så är det nu inte i Sverige. Här är priset du betalar (inte bara i pengar) mycket högre än för alkohol. För mig finns ingen anledning i världen att se mellan fingrarna på barn som skaffar sig en så farlig vana/beroende innan de ens fyllt 15 bast.

  11. tor Says:

    Var i ligger problemet med Hash ? Staten har inget emot att kæna feta skattepengar pa cigaretter o alkohol men nær pengarna gar till norra Marocko o gör att atminstande lite mindre mænniskor lider i detta urfattiga land , som sedan sin frigörelse blivit misshandlat av sin væststödda monarki sa ær budskapet klart. Hellre omdömmeslöshet valdtæckter och mord genom alkohol, æn en testosteronsænkande holk!

  12. Heavenly Says:

    Lina har HELT rätt i att två fel inte gör ett rätt. Och ni andra har helt rätt i att brass är en rätt harmlös drog – OM den inte nyttjas i stora mängder, regelbundet och ihop med andra droger (såsom t ex alkohol).

    Jag antar att ni alla hört talas om haschpsykoser, som verkligen inte är nåt att leka med, och om att rökat är den enskilt största infarten till tyngre narkotikaberoende. Därför är det extra allvarligt att så många så unga greps, men också en tankeställare för dem också. Jag tycker att det var bra. Dessutom har inte alla betalat den höga inträdesavgiften, som kunde hålla småttingarna borta – många tycks ha simmat in på området också.

  13. Jens Says:

    Frågan är väl ändå vad 15-åringar gör på en festival som uppenbarligen innebär mycket alkohol och en hel del droger av alla slag??

    Jag tycker vuxna människor har rätt till en fest utan att staten ska säga lägga sig i. Självklart så länge ingen tar skada…

  14. Martin Says:

    Svarar på Heavenys inlägg:
    Konstigt att det bara är i Sverige som det finns haschpsykoser.

    Och så gatewayteorin, (klippt från medicinskmarijuana.com):

    ”Myt: Marijuana är en inkörsport till tyngre substanser och därför kommer medicinsk marijuana användning leda till ökat missbruk av tunga droger.

    Fakta: Skillnaden mellan orsak och samband/korrelation är avgörande. Studier visar att cannabis inte är en större inkörsdrog än lagliga droger som tobak och alkohol. Faktum är att mer avgörande faktorer är sociala förhållande och användarens personlighet. Bara för att marijuana associeras med heroin och kokain för att de alla kallas narkotika betyder inte att cannabis är en orsak till att folk börjar med heroin. Det är en skillnad av yttersta vikt som ofta glöms bort i debatter.”

  15. Statistiker Says:

    Polisen ska varje månad nå en kvot för hur många narkotikabrott som ska lagföras.
    Snacka om att den här festivalen är en räkmacka för polisens satitstik.
    Skulle vara intressant att se statistiken på ”vilka” som polisen sätter dit under augusti månad. Är de vanliga dräggen bokförda under augusti?

    Sen det blivit kännt att polisen tar in vissa kända knarkare ibland så ofta som 5 dagar i veckan endast för att upprätthålla statistiken så är jag lite fundersam på om uppsalas vanliga gäng knarkare får det lite lugnare resten av månaden?

    Polisen gör mer skada genom att lagföra folk som endast varit påverkade.

    Nu ska man egentligen inte skylla på polisen, dom gör trots allt bara sitt jobb.

  16. tlx Says:

    Personer under 18 ska inte ha tillgång till droger.
    Vad vuxna gör med sig själva ska inte staten ha något med att göra.

  17. hanubabbel Says:

    Lina: Ditt inlägg är både tänkvärt och vältänkt. Det är roligt att ha en blog när man har så bra meningsmotståndare. Vad det gäller den övriga brottsligheten var den tydligen högre än förra årets, men det säger egentligen inget om hur det är jämfört med andra festivaler.

    Att polisen tar in uppenbart minderåriga personer som är påverkade ser jag som en självklarhet och det gäller oavsett vilken drog de använt. Jag har inget gott att säga om någon som med berått mod förser 15-åringar med droger.

  18. Lina Says:

    Martin: Jag tittade på sajten du nämnde, vad för källkritik finns det där? Vem står bakom sajten? Vad är målet med sajten? Som farmaceut och kemist blir jag ledsen när folk går på den propaganda som finns på nätet, och tror att den är sann bara för att den har en sida som ser proffesionell ut. (Jo, jag gjorde faktiskt en snabb källkritisk granskning.)

    ”…en räkmacka för polisens satitstik.” 250 personer som får förtydligat att det de gör är fel. Tiotalet barn under 15 som omhändertas i en synnerligen farlig situation. Vilken hade varit farlig även om det var alkohol, men poängen är att polisen var där! Jag skiter i hur cyniska folk är, OCH om de har rätt ;), jag vet bara att polisen gjorde ett himla bra jobb!

    Heavenly: Nej, brass är INTE en harmlös drog. Tro mig, jag har lagt långa universitetsstudier bestående i att lära mig hur olika substanser påverkar och påverkas av människokroppen. Jag är ledsen att krossa era förhoppningar.

    PS. Är det ingen här som reflekterar över det faktum att narkotika ÄR olagligt? Eller anser ni att lagarna bara ska följas när det passar er? 😉 DS

  19. Normal? Says:

    Jag tror definitivt att det skadar ungdomars tilltro till samhället när de grips för ngt. som de (och jag) uppfattar som ganska harmlöst.. Klart att det går att missbruka cannabis (som alla droger) och att ngn procent kommer att göra det – kanske samma ungdomar som som känner sig kränkta och diskriminerade av ett orättvist rättssystem? Om man i tidig ålder stämplas som kriminell tror jag risken finns att man identifierar sig själv som det.. Med allt vad det kan komma att innebära..

    Jag är liksom bloggaren tveksam till en legalisering, men det är inte rätt att straffa vanliga skötsamma medborgare för innehav av små mängder cannabis!

    En god vän blev tagen på bar gärning av civilpoliser när han spelade freesbee och rökte lite i tantolunden en solig vårdag.. straffet blev dagsböter och att få körkortet indraget med möjlighet till ny prövning först fem år senare / eller att själv bekosta pissprover på en privat klinik under lika lång tid, han valde det senare, vilket kommer att ha kostat honom över 25 000 när provtiden löpt ut.. Notera att han inte satt i bilen när han blev gripen och aldrig nånsin skulle få för sig att köra påverkad av vare sig sprit eller cannabis! Med denna skeva logik skulle man några timmar senare samma soliga lördag, i samma park kunnat gripa mängder med människor för att de förtärt alkohol ioch därmed blivit potenciella rattfyllerister..

    Man brukar säga att en lag är orättvis när den gör vanliga människor till förbrytare… Min vän arbetar, betalar skatt och är en mycket god och ansvarstagande förälder – men känner sig på goda grunder kränkt och sviken av samhället.

    Även ni som tycker att cannabis är en avskyvärd drog borde uppröras och inse att sveriges repressiva lagstiftning skadar och förstör vanliga människors liv!

    Polisen borde lägga sina resurser på att bekämpa den organiserade brotsligheten istället för att trakassera enskilda individer i stadens parker!

    Tycker det är hög tid för en sansad och vuxen debatt där man ser till fakta och statistik istället för utopiska idéal om ett narkotikafritt samhälle.. Men det lär ju tyvärr inte bli av än på länge…

  20. OneLife Says:

    Normal? : tänkte bara säga va BRA du har skrivit.
    det är ju så det går till . . .

    🙂

  21. Ante Says:

    ”Heavenly: Nej, brass är INTE en harmlös drog. Tro mig, jag har lagt långa universitetsstudier bestående i att lära mig hur olika substanser påverkar och påverkas av människokroppen. Jag är ledsen att krossa era förhoppningar.”

    Hmm, när du så vackert vill påskina att du byggt dina värderingar på information som bör likställas med Sanningen, Kanske man kan få höra vad i cannabis som är farligare än alkohol eller tobak?!

    ”Jag håller fullkomligt med om att folk dricker för mycket och gör för mycket dumheter. Allt för mycket brott är alkoholrelaterade. Men två fel gör inte ett rätt! Och ärligt talat anser jag narkotikan vara den värre av de två.”

    Narkotika säger du! men om vi specifiserar oss på cannabis. Rent statistiskt, Hur många misshandlar och våldtäkter skedde föra året av personer enbart påverkade av cannabis, jämfört men personer påverkade av enbart alkohol?

    Två fel gör sannerligen inte ett rätt, Men när man hävdar att det ena ska va ok och det andra inte, så ryggar i allafall jag tillbaka!

  22. Lina Says:

    Ante: – För det första måste man skilja på fettlösliga (THC) och vattenlösliga (etanol) droger. Deras absorption och elimination i/ur kroppen följer helt olika mönster, bara det är en enorm skillnad.
    – För det andra verkar jag få förtydliga mig angående alkohol. Jag hyser synnerligen svala känslor gentemot den alkoholkultur som vi har idag, och som synes väljer jag att säga ”TVÅ fel gör inte ett rätt”. Dvs att alkoholkulturen är dålig, men att inte det gör det rätt att propagera för en annan dålig kultur. (Tankehoppet ”Två fel..” till att man säger att det ena är ok, det hänger jag inte riktigt med i.)
    – För det tredje vill jag lämna en sak att fundera på. Otroligt många alkoholrelaterade våldsbrott sker under en kväll. Inte alls lika många cannabisrelaterade. Fundera sedan på hur många alkoholnyttjande personer som rör sig ute varje kväll, jämfört med hur många som nyttjar cannabis…

    För att ni ska slippa rakt av acceptera mina ”…värderingar på information som bör likställas med Sanningen…” så bifogar jag lite litteraturtips på vetenskapliga artiklar i sammanhanget. Kontrollera gärna referenserna och deras impact. Jämför gärna tex med källhänvisningarna på ovan nämnda sida och vilken impact de har.

    Cognitive consequences of cannabis use: Comparison with abuse of stimulants and heroin with regard to attention, memory and executive functions
    Pharmacology Biochemistry and Behavior, Volume 81, Issue 2, June 2005, Pages 319-330

    The effects of cannabinoids on the brain
    Progress in Neurobiology, Volume 58, Issue 4, July 1999, Pages 315-34

    Acute cardiovascular fatalities following cannabis use
    Forensic Science International, Volume 124, Issues 2-3, 27 December 2001, Pages 200-203

  23. Ante Says:

    ”Ante: – För det första måste man skilja på fettlösliga (THC) och vattenlösliga (etanol) droger. Deras absorption och elimination i/ur kroppen följer helt olika mönster, bara det är en enorm skillnad.”

    Jag förmodar att detta var svaret på vilken substans i cannabis som var farligare än alkohol&tobak?! så vad du vill säga är att THC är fettlösligt, och det gör det farligare?

    ”- För det andra verkar jag få förtydliga mig angående alkohol. Jag hyser synnerligen svala känslor gentemot den alkoholkultur som vi har idag, och som synes väljer jag att säga “TVÅ fel gör inte ett rätt”. Dvs att alkoholkulturen är dålig, men att inte det gör det rätt att propagera för en annan dålig kultur”

    Men endå väljer du att hävda ” ärligt talat anser jag narkotikan vara den värre av de två.” Så att väga fel mot fel går tydligen bra,och dessutom ha en åsikt om vilket som är minst ”fel”.

    ”(Tankehoppet “Två fel..” till att man säger att det ena är ok, det hänger jag inte riktigt med i.)”

    Nä,jag är ledsen att jag var otydlig här, I lagens mening är alkohol ok, men inte cannabis, och på så sätt var det inte riktat mot dig, utan begreppet som helhet.

    ”- För det tredje….”

    Ahh! det skulle alltså betyda att om lika många cannabis rökare var ute en kväll, som alkoholnyttjare! skulle det vara dubbelt så stökigt?! 😀 Jag är ledsen, men har du träffat någon som rökt cannabis?!

    Ja, och så lite tips från mig med. 🙂

    Lynn Zimmer & John P. Morgan – ”Exposing Marijuana Myths: A Review of the Scientific Evidence”

    WHO – ”Cannabis: a health perspective and research agenda”

    Jack Herer – ”The Emperor Wears no Clothes”

  24. Sam Zodiac Says:

    Det här med alkohol kontra cannabis tycker jag att man kan förenkla med exempelvis följande resonemang:
    Jag känner personligen ett stort antal människor som supit ihjäl sig. Jag känner ingen cannabisrökare (och jag känner många sådana) som har rökt ihjäl sig på hasch eller marijuana. Om jag vill ta mig ett rus i det här landet, så är jag hänvisad till den potentiellt dödliga drogen alkohol, för cannabisen är illegal. Självfallet går jag inte med på dylik idioti, utan bryter gladeligen mot en otidsenlig lag som enligt mitt förmenande aldrig någonsin skulle ha stiftats om förståndet fått råda istället för okunnighet och rädsla.

  25. sverker Says:

    Hej hej jag sitter och läser detta.
    Har supit i tretton år. kan sega att sprit är skit. Varje gång jag söp så va det minst ett slagsmål per kväll. inbrott och skit man ställt till med. men jag har sedan provat canabis. har inte läst så mycket men kan säga det att när jag rökt så gu, jag blev lungn. avslappnad och hade trevligt. aldig slagit någon medans jag rökt.
    enda andledningen att sprit är lagligt är för att regeringen har monopol på det. Annars hade det varit större straff på att dricka än att röka. men så länge staten tjänar på det är det lagligt för det har funnits i sverige för länge att ta bort, skulle dom ta bort det skulle folk ändå dricka, lika som att röka.

  26. Lina Says:

    Ante:
    Ja, att ett ämne är fettlösligare gör det otroligt mycket farligare än ett vattenlösligt.

    Ja, jag har träffat cannabisrökare, rent av haft en del av dem i bekantskapskretsen. De är inga monster någon av dem, tvärt om. Men att antyda att alla som röker på by default är snälla som änglar, det är inte riktigt korrekt. Jag ville mest bara peta in tanken om att statistiken kan säga (och ofta säger) nästan vad man vill… 😉

    Jag har nyfiken tittat på dina tips. Och delvis blivit lite besviken…
    Zimmer et al, ”Exposing Marijuana…” En artikel som verkar vara vetenskaplig, men varför har den i så fall aldrig lyckats bli publicerad någonstans? När det sen visar att det är en ‘beställd’ artikel som _borde_ ha en viss slutsats, ja då börjar det blinka ”Bias!” i min hjärna…

    WHO, ”Cannabis: a health…” Det här dokumentet framhåller tydligt de många riskerna med cannabis, och vilka skador som uppstår vid användandet. De förmedlar också att dess användning bör begränsas till den medicinska. Hade haft lite större impact om det inte hade hade stått ”This document is not a formal publication of the World Health Organization (WHO)” på det. :/

    Jack Herer, ”The Emperor…” En propagandabok för cannabis (hur jag än letar hittar jag dock ingen närmare vetenskaplig förankning) författad av en man som gör stora pengar på att sälja böcker i ett omdebatterat ämne. Den är säkert både rolig och intressant att läsa – det är DaVinci-koden också. Boken har undertiteln ”The Authoritative Historical Record of CANNABIS and the CONSPIRACY AGAINST MARIJUANA”. Konspirationen mot marijuana? Jag har svårt att ta den här boken på allvar som ett vetenskapligt inlägg i debatten.

  27. Ante Says:

    ”Ja, att ett ämne är fettlösligare gör det otroligt mycket farligare än ett vattenlösligt.”

    så att säga ”alla fettlösliga ämnen är farligare än alla vattenlösliga ämnen” är helt sant?! jag vet ett par saker som är vattenlösligt jag inte skulle vilja ha i mig. Alkohol är ett av dom….:)

    ”Ja, jag har träffat cannabisrökare, rent av haft en del av dem i bekantskapskretsen. De är inga monster någon av dem, tvärt om. Men att antyda att alla som röker på by default är snälla som änglar”

    Jag har aldrig sakt att några är ”snäll som änglar”, vad du därimot har påstått är, cannabis (om användandet var högre) skulle generera lika hög brottslighet som alkohol. och det tror inte jag. Så även om cannabis rökare inte alla gånger är änglar, så är dom betydligt frommare än alkoholnyttjarna.

    Vad beträffar mina tips till alla här så skall tillläggas att jag aldrig sakt att det var vetenskapligt grundade, eller att dom för den sakens skull var formella.. Men läsvärda likväl!

    Återkommer med mina Refletioner på dina tips, så fort jag får tid till det.. men det är säkert bra:)


  28. […] Hög luftkvalitet på Uppsala reggaefestival [image]Uppsala reggaefestival har som vanligt gått av stapeln och som vanligt har polisen genomfört stora mängder […] […]

  29. Normal? Says:

    Lina, om du har så djupgående kunskaper i ämnet, kan du inte berätta om de allvarliga riskerna istället för att häva ur dig saker som att “Ja, att ett ämne är fettlösligare gör det otroligt mycket farligare än ett vattenlösligt.” utan att förklara varför och sedan gömma dig bakom vetenskapliga artiklar som ett minimalt antal av blogläsarna här kommer orka plöja sig igenom. Du vet oxå förmodligen att olika studier kan komma fram till olika slutsatser, i synnerhet i politiskt laddade frågor som denna!

    ”Konspirationen mot marijuana?”

    Jag vet inte om du sett de amerikanska propagande filmer från 50-talet som man hjärntvättade en hel generation ungdomar med? Eller om du är så ung att du fick genomlida svensk ANT undervisning på 80-90 talet? Det var en verklig ögonöppnare för mig! Insåg att pappa staten inte bara är snäll och överbeskyddande utan även lögnaktig och manipulativ! Om man rökte på skulle man drabbas av ”haschpsykos” eller tro att man kunde flyga och hoppa ut geom ett fönster, och om inte det inträffade skulle man snart sluta på plattan med en avbruten heroinspruta in sin inflamerade ljumske. För att saken skulle ställas utom tvivel så släpade de faktiskt dit en stackars psykotisk tjackhora som talade osamanhängande medan tårarna rann nedför kinderna.. Precis som att den stackars kvinnan nånsin hade stått inför valet att börja knarka, och hade kunnat räddats om hon fått samma förträffliga information som vi fick!

    Jag vet två från min årkull som fick problem med droger (jag menar riktiga tunga droger som amfetamin, läkemedel och opiater, alkohol nämner jag inte – för det är ju ingen drog 😉 ) Det som dom hade gemensamt (förutom att marijuana förmodligen var den första olagliga drog de testat) va att de kom från struliga hemförhållanden och hade föräldrar som söp..
    Min poäng här, ifall nån har missat den, är att vem som blir missbrukare styrs av sociala och biologiska faktorer och att lagar och skräckpropaganda inte skyddar dem som verkligen ligger i riskzonen.

    Om staten verkligen brydde sig om de utsatta kunde man ju öppna fler rehabiliteringskliniker och ge gratis sprutor till sprutnarkomaner så att de slipper drabbas av hiv och hepatit.. De politiker som hävdar att sprututbytes program uppmuntrar till missbruk bevisar bara hur sorgligt oinsatta de är i vad som driver en människa till missbruk! Metadonprogram vore också önskvärt, visst procenten som lyckas bli drogfria med dessa värstingnikotinplåster är sorgligt liten – men alternativet – att de begår inbrott, prostituerar sig och drar in fler i sitt missbruk för att finansiera det är väl bra mycket värre?

    Ursäkta om jag gled bort lite från huvudämnet, cannabis. Men jag tycker att sveriges narkotikapolitik är ett fiasko.. Kan inte politikerna bara erkänna det och testa ett nytt spår? Varför har sverige fler missbrukare per capita än holland? Varför söps det som aldrig förr i USA under förbudstiden? Varför ska man behandla människor som skit för att de lider av en sjukdom? Narkotikapolitiken är idealistisk (i betydelsen motsatsen till pragmatisk), förljugen, inhuman och repressiv!

    Klart att det vore fint med ett samhälle utan droger, men dit når vi aldrig..

    Åter till cannabis: De flesta här verkar rörande överrens om att cannabis har färre baksidor än alcohol. Kan bara instämma! Lina, jag erkänner att jag inte orkat läsa de studier du hänvisar till – tror nämligen att de är helt korrekta! Men du kan ju söka studier som visar att alkohol är skadligt, och du kommer drunka i dem! Folk brukar klaga över att alkoholskatten är så hög i sverige, men då glömmer man att skatten skulle behöva höjas flera gånger om för att täcka de kostnader som alkoholen ger samhället! WHO rankar olika drogers skadlighet och cannabis kommer långt, långt ned på listan!

    I mitt förra inlägg efterfrågade jag en vuxen debatt byggd på fakta. och då menade jag inte att vi ska enas om att cannabis är totalt oskadligt! Om du är ung, just börjat röka och har genomskådat skräckpropagandan, tro för guds skull inte att det är totalt ofarligt! Röker man för mycket så blir man lätt lite seg, och kanske får svårare att ägna skolan den tid som krävs! Att röka stora mängder som tonåring när man håller på att forma sin identitet och kanske har en del kriser att gå egenom ÄR DEFINITIVT INTE ATT REKOMENDERA!! Tänk som med alkohol, att dricka måttligt en eller två gånger i veckan är helt ok..men att dricka det första man gör på morgonen, eller att dricka en vinare varenda kväll är det inte!! Att sluta röka om man vill det är heller inte särskilt svårt, att tuta i ungdomar det är att göra dem en björntjänst! Alkohol är fysiskt beroendeframkallande (trots att det är vattenlösligt 😉 ) och kan ge kraftiga abstinenssymtom! cannabis är lite vanebildande, men bara man sysselsätter sig med annat ska det inte va så svårt att sluta! Träning kan jag varmt rekomendera då det på ett naturligt sätt höjer kroppens endorfinnivåer och därmed även välbefinnandet

    Tror däremot inte att skräckpropaganda och polisiärainsatser hjälper någon, vare sig gammal eller ung! och apropå resonemanget att två fel inte skulle var bättre än ett så kan jag bara säga att; det är inget val vi har att göra.. Fel nr2 dvs. cannabis, har en sån stor spridning i sverige idag att det är tveksamt om man kan kalla den för en subkultur. Det är ju inte bara reggaekids som röker även om uppsalapolisen gärna vill tro det.. Det allra flesta känner nog nån som kan förse dem med drogen.. Och i det globala samhälle vi lever i börjar det kännas rätt meningslöst att som enda land i världen hävda att man är en ”knarkare” (nedlåtande) för att man tar sig en joint emmelanåt..

    Lina, vad tycker du om övergreppet som min kompis utsattes för efter att ha rökt i tantolunden?

    Hoppas att jag inte tråkat ut er eller gjort alltför många stavfel..

    Kanske debatten är på väg att börja i blogvärlden? här kan vi ju vara anonyma och slipper lynchas för våra åsikter.. Till de tv-debatter som varit har de ju bara släppt fram smarta idioter som alexander bard och kevin zar.. låt oss vara lugna och sakliga, mala på med vettiga argument utan att skrika och hetsa upp oss..

    MVH /Normal?

  30. moivoila Says:

    Utan att vara insatt i frågan om cannabís vill jag bara ytterligare punktera alkoholen och dess inverkan. Jag har nämligen hört i ett föredrag med Lasse Strömstedt (http://www.drugnews.nu/article.asp?id=2018) där han, som nog har både vetenskaplig grund att stå på och personliga erfarenheter, berättade att i princip alla människor som gör sig skyldiga till våldsbrott eller har blivit narkomaner och därför har begått brott (stölder och dyl),har haft alkoholen som inkörsport till sitt dåliga beteende, alt drogberoende. Inga unga människor med minsta vett i skallen börjar med narkotika och låter sig övertalas till det om de inte först har blivit ilurade alkohol. Alkoholen bryter nämligen ner deras sunda förnuft och gör dem mindre ”motståndskraftiga” mot allehanda skumma narkotikaförsäljare. Så…oavsett vad vi tycker om cannabis…alkohol är inkörsporten till allt drogmissbruk (enligt Lasse Strömstedt, alltså). Och ja…visst har det väl med ens sociala bakgrund att göra…..och tillgång till alkohol, men där är det ju lika lätt, om inte lättare att få tag på sprit i rikemanshem som i ”drogmissbrukarfamiljer” och dessutom ..”drogmissbruk” finns i alla samhällsklasser, eller hur ? Det är bara det att de familjer som har det sämre ställt har mindre förmåga att hjälpa och ställa tillrätta än de bättre bemedlade familjerna, som alltid kan skicka ungdomar på dyra avvänjingskurser eller hem. Och som vanligt är det samma grupp i samhället som förlorar på det hela, i långa loppet. Gissa vilken!
    😉

  31. Normal? Says:

    Instämmer helt i vad du säger moivoila!

    Alkohol är den verkliga inkörsporten och även roten till mycket ont, dock går det ju att bruka den på ett bra sätt! I måttliga mängder är den ju ett socialt smörjmedel utan like! Gäller bara att veta när man fått nog, så slipper man huvudvärk dan därpå oxå ;)..
    för att inte tala om hur gott det är med ett fint vin till en perfekt tillagad biff.. yummy..

    Du har rätt i att missbruket slår lika hårt över alla samhällsklasser. Att man vuxit upp i en rik familj betyder ju inte att man vuxit upp i en funktionell familj där man fått all den kärlek och bekräftelse som behövs för att utvecklas tll en välmående människa med sund självkänsla. Sen finns det ju en biologisk aspekt oxå, man kan födas mer eller mindre predisponerad för missbruk. Både alkoholism och andra missbruk bör enligt mig ses som en sjukdom och få den behandling den behöver.. Finns väl en gråzon oxå.. vi får hålla koll på oss själva och varandra så det inte går överstyr.. Lev gott, inte för gott!

    Mvh /Normal

    /Normal

  32. Lovisa Says:

    Det jag skulle tro att Lina menar med att fettlösliga ämnen är farligare än vattenlösliga är helt enkelt det att vi rätt fort kissar/svettas ur oss de vattenlösliga ämnena ur kroppen (om vi inte hinner få i oss nog mycket för en allvarlig förgiftning och dör) medan fettlösliga ämnen lagras i kroppens fettdepåer- vilket innebär att det stannar i kroppen mycket längre- och därmed kan frigöras i kroppen vid tillfällen då man inte önskar det.
    I övrigt tänker jag inte ge mig in i debatten, då jag är svårt kluven till det mesta just nu.

    Tack för mig.

  33. öppna ögonen Says:

    lyssna på magnus lintons sommarprat från 26/7 2001.
    Här tar den briljante journalisten/författaren upp lögner i samhället.

    tyvärr tror jag att man måste köpa den från sveriges radio, såvida den inte finns någonstans i cyberrymden

  34. tröt på mupp snutar!!! Says:

    kom precis hem från reggae sundance i holland
    där grep inte snuten nån!!! helt otroligt!!! kan nån förklara varför det funkar att ha en del saker lagligt i samma land som europeiska unionen har sitt högfäste men i mupp sverige är det olagligt för där har vi massa trötta 40-50talister som vägrar ta del av forskningen dom senaste 10 åren för att cannabis är knark å kommer alltid att vara för att det har den svenska staten bestämt. staten har lurat befolkningen i sverige att cannabis är samma som kokain å heroin med anndra ord knark! WHO World Health organisation som är ett FN organ har kommit med en del anndra bra nyheter inom cannabis forskningen.. Varför vill inte svenska staten ta del av den??? nån marijuana hatare som kan svara på det!?!?

  35. Kent Says:

    Jag har tröttnat på den här eviga debatten om ”knarkfestivalen” och jag citerar Yared (Festivalgeneralen)
    ”Drogerna finns i sammhället och festivalen är en del av sammhället”

    Och att ha mage att kalla URF för en dräggfestival är bara befängt.
    Ska ni gå på en dräggfestival ska ni på sweden rock festival, hultsfred och arvika festivalen.
    Jag hoppas att URF är här för att stanna och till dom som inte förstår vad URF gör för staden Uppsala borde verkligen ta och kolla skillnaden på inkomststatistiken för Uppsala stad.
    Men jag är faktist emot droger och jag kommer alltid att vara emot drogerna.
    Tack för mig!

  36. zerounu Says:

    Jättebra webbsida,väldigt informativt.Tack och kolla här också. Jämför priser


Kommentera

