Hela ärlighetstoppen finns här

tisdag, 24 Jul-07

honesty.jpg

DN rapporterar om att en undersökning som Reader´s Digest genomfört placerar Stockholm i toppskiktet över ärliga huvudstadsbor världen över. Undersökningen gick ut på att man vid trettio tillfällen lämnade en hyffsat ny mobil på en livligt befolkad allmän plats. Sedan ringde upp den från en annan telefon i närheten, presenterade sig som telefonens ägare om någon svarade och försökte få tillbaka den.

I Stockholm fick man tillbaka 26 telefoner, vilket gav en fjärdeplats. 26 telefoner (87%) är en bra mycket högre andel än jag trodde att man skulle få, men det var kul att Stockholmarna visade sig vara så ärliga. Trots det så undrar jag lite om var i Stockholm man placerade ut telefonerna.

Om jag tillåter mig att vara en smula fördomsfull så antar jag att du får jäkligt olika återlämningsfrekvens om du placerar den på disken på ett bibliotek än du får om du lämnar den någonstans i de murrigare delarna av plattan.

Vill du veta mer? Varför inte läsa hela den artikel i Reader´s Digest som DN och SvD refererar.

7 svar to “Hela ärlighetstoppen finns här”


  1. […] Hela ärlighetstoppen finns här [image] DN rapporterar om att en undersökning som Reader´s Digest genomfört placerar Stockholm i toppskiktet över […] […]

  2. Mia Says:

    Ja en sak är ju jävligt säker. Hade de lämnat telefonerna i förorter hade de aldrig någonsin fått tillbaka dem.


  3. Jag tappade min mobil på marken i Kungsträdgården när det var proppfullt med medelåders medlemmar i Skattebetalarnas förening och Villa ägarna som demonstrerade mot fastighetsskatten (innan valet förra året).
    JAG FICK INTE TILLBAKA DEN.

    Jag tappade mitt bankomatkort på marken en gång på en mörk och öde gata när jag tagit fram plånboken för att ge en tia till en uteliggare som behövde pengar till härbärget (Det var några år sedan, jag hade precis fått studiebidrag och kände mig rik. När han kom fram och bad om pengar, så blev jag först lite för rädd att ta upp plånboken, sen blev jag arg på mig själv . ”Blir jag misstänksam bara för att han är lodis?” Så jag gav honom en tia).
    Jag märkte att nåt föll på marken, men trodde det var något skräp, hann gå i väg fem meter SEN SPRANG HAN I KAPP MIG ”URSÄKTA, DU TAPPADE DITT BANKKORT!”.

    Sedan dess har jag två tumregler:
    1. Det finns tjuvar överallt, tappa inget.
    2. Det går inte att se vem som i tjuv, så utgå alltid från att människan mittemot dig är ärlig. Bättre att bli bestulen/rånad några gånger i sitt liv än att gå omkring och vara misstänksam mot sina medmänniskor hela livet.

  4. elias Says:

    ”Ja en sak är ju jävligt säker. Hade de lämnat telefonerna i förorter hade de aldrig någonsin fått tillbaka dem.”

    Jag bor i en förort och jag hade & har lämnat tillbaka saker, idiot.
    Man dömer folk efter sig själv.

  5. Mia Says:

    Elias –
    Jag har också bott i en förort, i många år. Lämnade man väskan eller jackan i en sekund någonstans var mobilen (eller allt annat) borta.

    Man dömer inte alls folk efter sig själv, idiot. Jag har aldrig stulit från folk i hela mitt liv.

  6. elias Says:

    Idiot? du säger att du bott många år i en förort, du säger att du aldrig stulit. (antar att du också menar att du inte skulle göra det)
    Hur kan du då skriva så idiotiska kommentarer som ovan och sen säger du emot dig själv? Kanske dags att gå till farbror doktorn och få lite medicin.

  7. Doktorand Says:

    Jag har en annan fundering kring tjuvlistan… En mobiltelefon bör ha olika högt värde välden över. Kanske är det så att en begagnad mobiltelefon är föga intressant för svenska småtjuvar eftersom den tingar ganska lågt värde på andrahandsmarknaden. Annat är det måhända i fattigare länder där långt ifrån alla har råd med egna telefoner. Det är ofta svårt att studera kulturella fenomen eftersom det är så mycket som skiljer kulturer åt. Man bör vara försiktig med att dra för stora slutsatser av studier som denna. Något som media inte är så intresserad av eftersom smaskiga rubriker säljer.


Kommentera

