Vad gör man med denna information?

fredag, 8 Jun-07

Jag vet vem mannen är, HIV-mannen som DN, SvD, Aftonbladet, mfl skriver om. Jag har hans namn, hemadress, personnummer, etc. På något sätt känns det som om jag vill göra något med denna information, men ändå inte. Hmmm, det är inte det att han inte förtjänar att hängas ut, men risken är ju att någon dåre får för sig att skipa rättvisa på egen hand om jag skulle droppa namnet lite här och där. Samtidigt är jag angelägen om att så många som möjligt av hans – ska vi kalla dem offer? – får veta vem denna person är så att de kan komma in för test och eventuell vård. Just nu lutar det åt att inte outa…

Oavsett vad jag beslutar så blir det aldrig fråga om att outa honom här på bloggen.

Så… Vad skulle ni ha gjort och varför?

17 svar to “Vad gör man med denna information?”


  1. […] har skrivit ännu ett inlägg om denna idiot. Ge mig gärna respons på det inlägget. Det är ett etiskt/moraliskt spörsmål […]

  2. Victoria Says:

    Sprid ut namnet på honom! Jag har inget annat än avsky för såna här personer! Fy fan!!!

  3. cyberspunken Says:

    Det är inte så svårt att ta reda på hans namn… är man bara inne på rätt forum så finns han redan uthängd!

  4. hanubabbel Says:

    Cybwerspunken:Jag vet, det är så jag fick veta det.

  5. hanubabbel Says:

    Victoria: Har du ingen bra motivering eller någon bas för fortsatt diskussion?

  6. cyberspunken Says:

    Hannubabbel, en bra motivering kan jag hjälpa Victoria med… Han har under lång tid förgripit sig på underåriga, dessutom riskerat deras hälsa med att sprida en livsvarande sjukdom, och han har gjort det med hjälp av internet en gigantisk lekplats för många trasiga och vilsna ungar/ungdomar, för alla oroliga kids som vet att dom gjort saker dom kanske inte borde eller föräldrar som kanske misstänker att kidsen vart ute o sneseglat så skulle det vara en lättnad om hans namn + foto publicerades… räcker det som motivering… dom som är drabbade kan då gå och söka hjälp och dom som inte känner igen han kan gå vidare i livet…han lär ju förhoppningsvis inte gå fri ute än på många år, så risk för att bli nerslagen lär ju inte föreligga… han lär få sitt extra moralstraff i fängelset =) varför ska man skydda den som är skyldig till vidrigheter som kan drabba så många under lång tid efteråt! Kolla Haga-mannen det dröjde inte många dagar förrän dom släppte på hemlighetsmakeriet… det skapar ju fler vittnen och gör rättsgången smidigare. eller? vad finns för skäl att inte?

  7. Jana Says:

    Myndigheterna måste ju för i helsike se till att publicera ett antal bilder på HIV-mannen. De behöver ju inte nödvändigtvis hänga ut med namn, adress och personnummer, men just nu måste ju fokus vara på att få fatt i så många av tjejerna han varit med som möjligt och så snabbt det bara går. Hur sjutton ska det annars gå till?

  8. nils2 Says:

    Men snälla, han är ju inte dömd ännu. Tänk om han är oskyldlig? Vänta med uthängning tills domen fallit.

  9. hanubabbel Says:

    nils2: Oskyldig till vad? Han har medgett att han haft oskyddat sex med och genom detta smittat en av de två tjejerna. Visst ur ett rent juridiskt perspektiv kanske han kan betraktas som oskyldig i nuläget. Men man måste vara en svårt yrkesskadad jurist för att tänka på honom i termer som oskyldig…

  10. hanubabbel Says:

    Jana: Det är i normala fall media som väljer huruvida bild och namn ska publiceras. När det är svenska medborgare finns nästan alltid passfoto att tillgå. Namnet på personen är i samtliga vanliga brottsmål dessutom offentlig handling så fort man hållit häktningsförhandlingar, vill jag minnas. Nu är ju denna person en brittisk medborgare, men särskilt svårt att gräva fram ett foto ur bekantskapskretsen eller släkt borde inte vara svårt.

    Så det är media och inte myndigheterna som håller inne med informationen. En intressant sak där är att mina två inlägg i ämnet raderats från DN:s sida. Antagligen för att jag i ena inlägget sammanställt information (ur media) och att jag i detta inlägg säger att jag vet vem han är och funderar på om jag ska göra det offentligt…

  11. hanubabbel Says:

    cyberspunken: Just underlättandet av utredningen i allmänhet och smittspårningen i synnerhet gör att jag tycker att det är rimligt att media publicerar mannens identitet. Så där håller jag med dig.

    En sak som gör mig tveksam är den situation man placerar personer som med andras vetskap haft en sexuell relation till mannen. De riskerar att efter en publicering, smittade eller inte, att betraktas som HIV-bärare av de som känner dem. Visst, de kan alltid förneka, men det orkar man kanske inte göra hela tiden och en viss skam fastnar i alla fall på dem…

  12. nils2 Says:

    Hanu: Vi ska inte låta upprörda känslor driva oss till irrationellt beteende. Rättsäkerheten ska vi vara rädda om. Det är så jag tänker (och det gör jag utan att vara yrkesskadad jurist ;)).

  13. hanubabbel Says:

    nils2: Jag instämmer, men ordet oskyldig känns lite malplacerat. Byt det mot ännu ej dömd så skär det sig inte i ögonen längre. Men det är kanske hårklyverier.

  14. Jonas Says:

    Du behöver inte outa. Här är han med namn och bild: http://www.den-svenske.com/txt/EElEFAlVEpPijMTlyn.shtml

  15. hanubabbel Says:

    Ja, det var ju bara en tidsfråga innan den skulle komma och som vanligt hänger Aftonsnasket på.
    http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1090805,00.html

  16. Henrik Sundholm Says:

    Ja, att skipa rättvisa vore ju hemskt. Jag börjar förstå att rättvisa inte är någon kardinaldygd i dina ögon :p

  17. hanubabbel Says:

    Henrik: Det var en rätt skarp anklagelse och helt utan motivering eller argumentation. Antar att du är ute och trollar… Motivera gärna ditt påstående.

    Du och jag kanske inte är överens om vad som är rättvist. Men jag är inte så förmäten att jag anklagar någon som inte delar min uppfattning för att inte önska rättvisa.


Kommentera

