Charterfyllan som gick åt pipan

tisdag, 22 Maj-07

facepunch1.jpgTvå svenska helyllekillar har tydligen varit på semester i Torrevieja, Spanien och nitat och rånat en handikappad 17-årig inföding, artikel här. Det var ju himla bussigt gjort. Till skillnad från alla andra svenskar som åker på charter och beter sig som vilda apor så åkte faktiskt de här killarna dit och ska avtjäna lite tid på spansk ungdomsanstalt. Jag antar att min egen värsta dagenefter-ågren bleknar en smula i jämförelse.

Killarnas försvar är ändå det roligaste. Deras motiv till att ha nitat killen är att de trodde att han skulle smitta dem med någon, oklart vilken, sjukdom när han försökte värja sig mot deras rån.

Är det inte rimligt att anta att en person som man rånar kan tänkas försöka försvara sig. Därför bör man om man är lite slug, låta bli att råna folk så att man inte behöver nita dem och därmed slippa få någon, oklart vilken, sjukdom. 😉

19 svar to “Charterfyllan som gick åt pipan”

  1. barraca Says:

    Wooow

  2. eriande Says:

    hellylle? … Alltså vad finns det för belägg att de var mer än bara papperssvenskar?

  3. hanubabbel Says:

    och vad har du för belägg för motsatsen?

    Jag anar i vilka vatten du fiskar och jag känner igen retoriken. Du insinuerar att det rör sig om invandrare. Det gör folk med grumliga rasteorier så fort ett brott begås.

    Det finns absolut ingenting som tyder på att det rör sig om det du insinuerar.

  4. peter Says:

    förmodligen ett par exemplariska nysvenskar från något miljonprograms område som ville spä på rånarkassan ytterligare

  5. hanubabbel Says:

    Peter och Eriande: Jag begriper inte vad ni får ut av att hålla på med det där. Vad är poängen annat änatt sprida missnöje och hat? Har vi inte nog med det redan?

  6. Abessin Says:

    Hanubabbel, du låter så naiv att jag tror du skojar. Prova LEV i sthlm fr.o.m. 1980talet t.o.m. dags dato. Jobba i rättsväsendet 10år, eller så. Kom tillbaka sen och säj vad du tror.

    Fattar inte hur folk kan blunda så framgångsrikt för det uppenbara. Handlar inte om att sprida hat – det gör ”de ” så bra själva.

    Är själv jubelnaiv från början med ”helrätta” åsikter hemifrån – utan att gå till självförnekelse överdrifter som Mona Sahlin.

  7. hanubabbel Says:

    Abessin: Har du överhuvudtaget någonting att gå på? Inget i artikeln antyder något om etniciteten på gärningsmännen. Jag är inte naiv, visst inser jag att det finns en överrepresentation av första och andra generationens invandrare i svensk brottsstatistik, men jag går inte omkring och gissar och spekulerar så fort ett brott begås.

    Det är ju du som är naiv. Tror du inte att brott begicks i Sverige innan invandringen tog fart? Har du inte själv varit på charterresa och sett våra rågblonda blåögda stoltheter bete sig som pack? Har du inte varit på en logdans i mellannorrland och sett de ljushylta raggarna göra upp med slagträn utanför logen?

    Brott begås av både svenskar och invandrare. Låt oss inte dra iväg och peka finger åt endera hållet baserat endast på gissningar utan hålla oss till fakta. Och i detta fall har ingen visat någon fakta som pekar åt endera hållet. Basta!

  8. Killer Clown Says:

    Vilka goa gubbar! Oavsett ursprung tycker jag att det går för långt när svenskar beter sig på detta sätt…men man känner igen det från hemmarapporteringen…ofta finns det rapporter om grovt våld mot barn och unga…men mot en rullstolsbunden förståndshandikappad…vilka idioter!

  9. opassande Says:

    Helt oväntad vinkling på kommentarerna, måste jag säga! Annars – kul blogginlägg, baselusk-rädda rånare tillhör inte vanligheterna! 🙂

  10. hanubabbel Says:

    opassande: Man borde ju vara luttrad. Efter flera års hängande på flashback forum så vet man ju att vissa gör kopplingar till invandringspolitiken så snart ett brott begås, men jag togs också på sängen den här gången.

  11. opassande Says:

    Aah, Flashback! Jag har rasslat runt därinne några gånger, rätt hård skola får man nog lov att säga. Om man vill förändra världen är det nog inte där man börjar! *garvar* Själv brukar jag påminna mig om den gången tre helylle-killar från Djursholm sparkade ner mig på Medborgarplatsen när ämnet dyker upp, har personligen alltså inte svårt att se att det inte finns några garantier. Såklart, skulle jag berätta om incidenten på Flashback så finns det anledning att tro att konsensus om att jag förtjänade det skulle uppnås! 😉 Helgardering är för vissa en livsstil.

    Men visst är det förföriskt, tänk om det var så enkelt att Lennon-utopin skulle uppstå om det inte fanns några av avvikande slag.

  12. hanubabbel Says:

    Ja, flashback är en hård skola för vem som helst som försöker främja tolerans. Men de är inte så hårda egentligen pojkarna och flickorna där. De vill mest verka hårda. Så även jag, ibland. 😉

  13. rabarber Says:

    Jag kan bara inte låta bli att fundera över hur trångsynta människor är härinne. Har ni inte lärt er att man inte ska tro på allt man läser??
    Varför tycks det alltid luta åt att många anser att gärningsmän ínte har några rättigheter? Varför ska alla alltid agera bödlar i sådana här fall? Är det svenskt, månne?

    Jag blir trött iaf. Jag tycker att man ska dömas utifrån brottet, givetvis, och inte pga nationalitet eller för att man ska lära sig att uppföra sig i landet man besöker. Men viktigast av allt: Ta reda på sanningen innan du uttalar dig!

    Tack för mig!

  14. fakta Says:

    Eftersom jag personligen är bekant med tonåringarnas föräldrar sitter jag inne med en hel del faktisk information om det inträffade. Till skillnad ifrån övriga förstå-sig-påare och expert-tyckare här.

    Jag tror att man ska tänka sig för innan man på sin hemsida eller blogg presenterar fjärdehandsinformation paketerat som sanning? Eller är det god etik och journalistik?
    Kanske kan vara något att fundera på, för det är ju stor skillnad på att ha en ÅSIKT om något konkret som alla känner till alla fakta om,eller hur?

    Men om det är så att någon här har något av värde att tillföra den utredning som pågår, lämna absolut namn och telefonnummer så får ni göra er sak hörd i rätt forum. För ni VILL väl att det ska vara sanningen som ska råda i slutänden?

  15. Mr. B. Says:

    Detsamma gäller väl i fallet Calle Jonsson.

  16. hanubabbel Says:

    fakta: Mitt inlägg är en reflektion på den artikel som jag länkar till. Det är utifrån den artikeln jag skriver. Om du tycker att något är felaktigt i den artikeln eller i det jag skriver så får du gärna skriva det här. Så länge du bara antyder att något inte stämmer vet jag inte riktigt vad jag ska göra.
    Sen måste jag bara få tala om att jag varken har journalistisk bakgrund eller utbildning och sålunda inga journalistiska ambitioner med det jag skriver här. På bloggen reflekterar jag över nyheter och försöker ibland ha en humoristisk vinkling på dem (med blandad framgång). Vad jag pysslar med här är närmast att likna med en bloggversion av den typ av diskussioner som uppstår runt fikabordet.
    Som jag ser det är styrkan med en blog som komplement till de vanliga medierna att i en blog kan såna som du, som har fakta komma till tals och få lägga ut sin mening. Det får du aldrig i SvD, DN, SVT eller någon annan mediekanal.
    Så, än en gång: Lägg ut det du vet och känner att du kan dela med dig av så ska jag göra det jag kan för att komplettera mediernas bild. Det vore bara roligt att få veta mer och jag backar gärna från mina ståndpunkter när jag får en anledning.

  17. fakta Says:

    I din reflektion tar du ställning, och förstärker den bild media gett. Det är det jag vänder mig mot. Inte nog med att artikeln i sig är sensationstillvänd, den innehåller allvarliga faktafel. Det farliga med att spinna vidare på en sådan artikel är att man vinner en okritisk majoritet i sitt resonemang. Eftersom ingen gillar att två fullt friska och dessutom säkert bortskämda svenska tonåringar ger sig på en handikappad ”inföding” som uppenbarligen inte kan försvara sig??
    De två pojkarna var INTE på charterresa t ex. De hade bilat till Spanien med föräldrar och hade varit i landet i ca 3 timmar när detta hände. Den handikappade pojken satt INTE i rullstol.
    Och eftersom de INTE försökte råna den handikappade kan det ju ses som ganska ”roligt” att man försvarar sig med att han försökte smitta dem med ngt. Och anledningen till just det uttalandet var att den handikappade pojken bet en av de svenska pojkarna när de skulle fråga efter vägen. DET var vad som hände, och det var det enda som hände. Så vad är det som är roligt? Att ett misstag har begåtts som har lett till att två svenska tonåringar hålls i förvar i främmande land för att de försökte värja sig mot någon de trodde var drogpåverkad. Vad skulle du själv gjort, låtit den handikappade killen tugga av dig armen?

  18. hanubabbel Says:

    Du har rätt i att jag tar ställning. Jag tar ställning utifrån den bild artikeln ger. Om artikeln inte stämmer, vilket den enligt dig inte gör så faller ju naturligtvis min kritik. Det är inte något märkligt med det. Det jag kritiserar är det beteende som beskrivs i artikeln.

    Har du eller pojkarnas familjer försökt få ut denna version i media?

  19. Gloria Says:

    Du PETER kan dra åt helvete!!! Idiotjävel! Vadå antagligen nysvenskar?? Är du dum i huvudet eller? Haha precis som om du va så önskad i Spanien. Fyfan jag kan tänka mig vilken tönt du är! Förresten så behöver du inte besvära dig med att svara om du nu tänkt göra det för jag kommer aldrig till den här sidan igen. Haha.


Kommentera

