Vem matar du?

lördag, 5 Maj-07

gollum1.jpg

Jag fick höra en bra allegori nyligen. Eftersom minnet är kort så kommer jag inte ihåg den exakt, så jag knappar ner den så gott jag kan komma ihåg. Andemeningen är dock helt oförändrad.

”En gamling berättar för sitt barnbarn om ett gräl som pågår inom honom. Han berättar att konflikten står mellan två vargar.

Den ena vargen är full av avundsjuka, sorg, ånger, girighet, högmod, självömkan, skuld, bitterhet, lögn och egoism.

Den andra vargen är full av glädje, fred, kärlek, hopp, ärlighet, ödmjukhet, medkännande, sanning och medlidande.

Barnet blir tyst en stund och frågar sedan: Vilken varg vinner?”

Den gamle mannen svarar: ”Den varg jag matar.”

Ett svar to “Vem matar du?”

  1. Erik Sandberg Says:

    God Förmiddag,

    Kampen mellan det goda och det onda pågår ständigt inom oss alla. Så är det bara.
    Den allegori som Du återger säger allt.

    Valet är varje människas eget ansvar.

    Om man väljer att överlåta det ansvaret till någon annan person eller till någon skrift riskerar man att mata det onda.
    M a o – Gör egna val och ta eget ansvar och det må gå Dig väl!

    Hälsningar


Kommentera

