Ibland faller inte äpplet långt ifrån trädet.

torsdag, 3 Maj-07

apple.jpgDen välmenande föräldern som gör allt för att skydda sitt barn mot omgivningens krav och förväntningar är inte en bra förälder. Paltskaftet som körde ihjäl två personer i Molkom under under helgen hann tydligen varsko sin morsa om att han kört ihjäl några stycken och behövde hjälp med att få bilen stöldanmäld.

Det makalösa är inte att han ringer till sin ömma mor, det makalösa är att den ömma modern inte ringer till polisen och meddelar att hennes son – ofrivilligt kört på två personer och i chocken över detta avvikit från platsen. Nej, hon fattar det helt otroliga beslutet att faktiskt ringa och stöldanmäla bilen.

Jag antar att det inte är första gången hon agerar beskydd för sin lille ängel. Om hon låtit honom ta ansvar för sina handlingar tidigare i livet hade kanske de två påkörda personerna i Molkom kanske varit i livet…

Länkar:

Molkom – samhället du inte visste fanns.
DN:s artikel om gripandet av mamman, DN:s artikel om frisläppandet
SvD:s artikel om gripandet


5 svar to “Ibland faller inte äpplet långt ifrån trädet.”

  1. arvild Says:

    Möjligt att de båda männen skulle ha varit vid liv om inte paltarna i huvudtaget hade kört.

    Jag saknar ord för detta för mig rätt bisarra situation.
    Inte bara skylla på modern för oförmågan att ta ansvar över sina söner utan att ens komma på tanken att köra fort som attans genom vägar/gator där vem som helst kan dyka upp, en sådan här valborgmässoafton där många firar ute.

    Hoppas de gruvligt åker dit, så det aldrig glömmer situationen.

    Varför köra i huvudtaget på en valborgsmässoafton, när nästan alla är ute och super och går ringlande omkring?

    Jag måste tyvärr säga att många förare idag är inte riktigt duktiga förare. säkert om de nu hade körkort eller inte spelar ingen roll, en förare är en förare och även oftast de med körkort kör som krattor.

    Jag känner mig ganska orolig för denna okunnighet.

  2. Mia Says:

    Min första instinkt var att hålla med dig. Mamman gjorde fel.

    Men min andra tanke blev: Vart är hans pappa?

    De flesta kriminella män har ingen pappa. Deras farsa har stuckit.

    Mamman bär alltså inte hela skulden här. Om hans pappa hade stannat kvar och tagit sitt ansvar hade han kanske inte blivit som han blev. Pappor som flyr fältet är precis lika ansvariga. Och de är jävligt många fler än de mammor som ringer och stöldanmäler bilen.

  3. hanubabbel Says:

    Mia: Visst är det mycket möjligt att pappan är ”försvunnen” i detta fall och jag håller med om att det är alltför många pappor som inte är delaktiga i sina barns uppväxt. Såväl innan som efter en separation. Det råder det inget tvivel om. Anledningen till att jag inte går igång om pappan här är att jag inte sett något om varken en frånvarande eller närvarande pappa.

    För övrigt gäller allt jag skrev ovan i lika hög grad om det varit en pappa som stöldanmält bilen, såklart.

  4. Lars Bjurén Says:

    Hallo hanubabbel!

    Jag förstår överhuvudtaget inte varför du har behov att uttala dig om personer som du inte vet ett dugg om.

    Varför inte hålla tyst istället och rikta blickarna och tankarna inåt istället?

    Lars

  5. hanubabbel Says:

    Lars: Om du har svårt för sånt så har du inte läst min blog utifrån den utgångspunkt jag har när jag skriver. Jag ser min blog och mina uttalanden här ungefär som jag ser samtal runt fikabordet eller vilket annat socialt sammanhang som helst.

    Varför har vi ett behov av att prata, uttala oss och dela vår uppfattning med andra? Det är väl uttalandet av åsikter om sådant som händer som gör oss till människor…. spekulerandet, åsiktsutbytet, småpratet och funderandet.

    Visst behövs det mer eftertänksamhet och inåtriktad uppmärksamhet, det skriver jag gärna under på, men inte hela tiden och inte för att någon jag aldrig träffat talar om för mig att jag är i behov av det – baserat på ett inlägg i en blog.

    Jag antar att du vet ungefär lika mycket om mig som jag vet något om de jag skrev om. Så vad skiljer ditt uttalande från mitt?


Lämna en kommentar