Detta är stor humor – på det där lågmälda viset.

onsdag, 2 Maj-07

moose.jpgSedan ett par dagar har en älg varit strandad på ett isflak i Torne älv. Den stackars älgen som suttit och väntat på att det ska lugna sig i älven runt omkring har naturligtvis rönt en del medial uppmärksamhet. Så blir det ju alltid när nåt liknande händer. Det var dock inte förrän idag som jag tyckte att det blev riktigt stor humor. Det var ett citat av en jägare i SvD:

”Man kan ju inte låta den ligga på isflaket hur länge som helst, särskilt inte om den far illa”

Även DN skriver om denna barmhärtiga åtgärd. Visst inser jag att det är någon form av djurplågeri att älgen får ligga där och med tiden börja svälta lite. Däremot är det en oerhört rolig formulering när åtgärden han tänker vidta för att åtgärda älgens illafarande är att skjuta den.

Snacka om att fara illa. Ett skott från en älgbössa rätt i bogen är nog själva definitionen av att fara illa i älgarnas värld. Personligen kan jag tänka mig att ligga och vänta på ett isflak, iklädd ett älgskinn rätt jäkla länge innan jag vill ha den typen av hjälp mot mitt prekära läge. 😉

För eventuella läsare som tagit sig hit kan jag meddela att jag inte är emot jakt.

ps. Älgen på bilden skadades inte vid fototillfället, han bara vilade lite.

Ett svar to “Detta är stor humor – på det där lågmälda viset.”


  1. […] med en älg som fastnat i Torneälven som jag tycker är minst lika rolig. Den kan du läsa om här….. […]


Kommentera

