Vem tror på den förklaringen?

onsdag, 25 Apr-07

jesus.jpgSvD berättar att pastor Helge Fossmo inte är välkommen tillbaka till sin gamla församling i Kristinehamn, den församling han lämnade för att bli pastor i Knutby och sedermera Knutbypastorn med hela svenska folket.

Att han nekas inträde i kristinehamnsförsamlingen är inget som förvånar. Förvånande är däremot den anledning som kristinehamnsförsamlingen anger. Helge Fossmo nekas inträde eftersom han inte kommer att kunna delta i gudstjänster under en överskådlig tid.

Med tanke på den angivna anledningen utgår jag från att dementa personer, äldrevårdsboende och långtidssjuka inte heller är välkomna i församlingen. De liksom Helge Fossmo saknar möjlighet att delta i gudstjänsterna under en ”överskådlig tid”. Nu är det naturligvis inte så! Församlingen har naturligtvis nekat Helge Fossmo inträde på grund av hans förehavanden med en viss barnflicka och exfruar.

Jag antar att ärlighet inte är församlingens starka sida och inte heller bibelns budskap om förlåtelse. Men det är ju inte så ovanligt att religiösa församlingar låter dubbelmoralen råda när det kommer till att hantera känsliga frågor.

Läs gärna mitt tidigare inlägg om de kristna fundamentalisterna i Westboro Baptist Church och deras kampanj mot Sverige.

7 svar to “Vem tror på den förklaringen?”

  1. Daniel Says:

    Din egen förklaring tror jag visar på en stor dos okunnighet.

    Daniel

  2. hanubabbel Says:

    Daniel: Den åsikten får du gärna ha, men ge mig nåt att argumentera mot eller åtminståne nåt att svara på. Ditt inlägg är ju helt meningslöst. Kram på dig!

  3. Staffan Says:

    Pingströrelsens policy är att man inte kan söka medlemsskap i en församling på en annan ort är där man är bosatt, en syn som delas av de flesta frikyrkor och även svenska kyrkan. Skälet är tillräckligt för att neka medlemsskap, och man behöver inte blanda in frågan om anstiftan till mord och missbruk av sin ställning som pastor o.s.v. Hade de låtit fossmo bli medlem hade du antagligen skällt ner dem för det också.

  4. hanubabbel Says:

    Staffan: Om det stämmer att pingstkyrkans policy är sådan så hade församlingen bara behövt hänvisa till den policyn. Nu kanske dom har gjort det och journalisten valt att bortse från det. Och det är inte helt otroligt. Journalisten får en lite bättre story om man utelämnar policyn…

    Vad det gäller den andra delen av din kommentar… Om de tagit med Fossmo är det möjligt att jag haft en åsikt om det, men det är inte alls säkert och det är inte troligt att jag bemödat mig att skriva ett inlägg om det. Det jag vände mig mot i mitt inlägg var att det skäl man angav för att neka medlemskap var så lamt och luktade bortförklaring lång väg. Och det får du hålla med om – känner man inte till policyn du upplyser om så är förklaringen riktigt, riktigt usel.

    I alla fall så tackar jag för din kommentar. Det är såna kommentarer med substans som är roliga att få.

  5. stefan Says:

    jesus är inte guds barn

  6. hanubabbel Says:

    stefan: Det tror inte jag heller, men vad ville du diskutera?

  7. Li Says:

    vad ska man säga om DJUR SOM DU.. för du e inte ens i närheten att vara MÄNNISKA!!!


Kommentera

