Desinformation och demokrati. Bushadministrationens kampanj

onsdag, 25 Apr-07

desinformation.jpgKan en demokratisk stats myndigheter och regering ägna sig åt desinformation riktad mot den egna befolkningen och fortfarande kalla sig demokratisk? Jag undrar med anledning av en artikel i DN där det framkommit att USA:s militärledning har förvanskat och ljugit om enskilda amerikanska soldaters insatser i kriget mot terrorismen för att skapa hjältar och därigenom få fram en positiv motbild kontra den negativa bild av kriget som Abu Ghiraib-avslöjandena orsakade.

Visst, jag är inte naiv – jag inser att alla stater, demokratiska eller ej, pysslar med liknande saker. Att myndigheter sprider (des)information är inget som bara händer i krigstid eller i USA. Men det jag funderar över är hur långt en sån här kampanj kan gå innan man faktiskt förlorar sin själ som demokratisk stat.

En väljarkår som inte har tillgång till sanningen överhuvudtaget kan inte göra ett medvetet val, det kan nog alla skriva under på. Men hur mycket sanning behöver man innan man kan göra det där medvetna valet – och var står USA just nu.

En undersökning gjord just efter USA:s intåg i Irak visade att 70% (källa på det har du här) av amerikanerna trodde att Irak hade varit inblandade i elfte septemberattentaten. Sjuttio procent!!!!! Om undersökningen gjorts i vilket annat land som helst hade siffran hamnat under 10%, det vågar jag lova.

Med ett folk som är så vilseledda, kan man kalla sig världens mest fria och demokratiska land? bushimam.jpg

Slutligen kan jag inte undanhålla er den helt underbara bilden av Bush som Imam som jag trillade över när jag letade fakta till det här inlägget. Jag höll på att garva mig av stolen!

Kommentera

