Denna g-dräkt är alltså den skyldige. Bild och länkar till information

onsdag, 25 Apr-07

mig.jpgDN och SvD har båda artiklar som handlar om att försvarsmakten gått ut med ett preliminärt resultat av haveriutredningen av JAS-kraschen i förra veckan. Enligt den utredningen var det pilotens g-dräkt som tillsammans med pilotens rörelser fick planet att försöka skicka ut piloten i omloppsbana. Såväl FMV, som levererat dräkten som Saab vill avvakta med slutsatser.

Pacifist och försvarsmaktskritiker som jag är borde jag egentligen hålla på och raljera som en tok över JAS-kraschen, men det känns inte som om detta är nån större skandal – så jag låter bli det idag. Det får bli en annan gång. 😉

Det enda jag kan notera är att det känns lite sådär halvbra att man startar och flyger JAS-plan bara några hundra meter från bostäder och annat vid vissa flygflottiljer.

Mer information om den skyldige (dräkten):

En ganska informativ sida som en entusiast satt ihop om den g-dräkten hittar du här. Sajten militärtekniska.se har en väldigt omfattande informationsbroschyr om dräkten tillgänglig för allmänheten. Den kan ni ladda hem här.

Bilden till vänster kommer från en misslyckad flygshow med ryska MIG-29:or. Två MIG-29 kolliderade i luften under en flygshow i Tjejtjenien 2002. Det har alltså ingenting med JAS eller denna olycka att göra, men det är en ganska häftig video. Här kan ni se videon som visar sekunderna innan han skjuter ut sig. Det måste röra sig om tiondels sekunder innan smällen som piloten lyckas skjuta ut sig. Man ska ha tur ibland.

2 svar to “Denna g-dräkt är alltså den skyldige. Bild och länkar till information”

  1. Leif Says:

    Man ska veta när man pratar JAS att den har vädligt bra statistik. Det har inträffat väldigt få haverier jämfört med andra stridsflygplan. Dessutom så är det riskfyllt, så är det. Men media blåser ju upp saker och ting utan att veta fakta. JAS är ett kanonbra plan.

  2. hanubabbel Says:

    Jag har förstått det. De säger att JAS är det militära flygplan som kraschat minst av alla militära plan genom tiderna under utvecklingsfasen…

    Jag tycker ändå inte att det är en bra idé eller väl satsade pengar. Sätt samma pengar på fredligt inriktad forskning istället – då får du se på utveckling…


Kommentera

