Egoismens idioti – jag blir så illa berörd!

tisdag, 24 Apr-07

leopard.jpg

DN levererade en tråkig nyhet idag. Nån paltskalle till tjuvjägare har skjutit en av de sista amurleoparderna. Kvar finns nu sex eller sju honor och tre gånger så många hanar i vilt tillstånd, enligt DN. Wikipedia hävdar att 35-40 amurleoparder finns kvar. De jagas för sin päls och sitt skelett, som tydligen går att kränga. Men enligt DN förföljs de också av tamdjursägare – på den punkten är skillnaden mot vår egen varg är inte så stor med andra ord.

Jag blir så frustrerad av att läsa sånt här. Det går ju inte ens att argumentera mot detta. Inte heller kan jag göra något för att ändra eller påverka utvecklingen. Jag får sitta här 400 mil bort och bara titta på.

Kommer ni på nåt vettigt så säg till!!!

Information:

http://www.amur-leopard.org/ – Sida om Amurleoparden och programmet för att rädda den.
Wikipedias engelska artikel om amurleoparderna.
WWF Sverige nämner ett ökat skydd för amurleoparden i denna artikel

2 svar to “Egoismens idioti – jag blir så illa berörd!”

  1. Abessin Says:

    Gör som i Kenya och Tanzania – beväpnade vakter som skjuter först och frågar sen. Oavsett motivet till varför Amurleoparder skjuts får det aldrig bli en ursäkt till att det sker. Människan är inte utrotningshotad – men ofta hålls tills slut lokalbefolkningens inkrökta perspektiv som måttstock enligt ”människan måste alltid gå först”. Naturfilmare sprider den synen ofta, enligt min uppfattning.
    Kan bara konstatera att jag hör till det extrema fåtal som sympatiserar med t.ex. hårdföra Sea Sheperds. Det verkar tydligen finare (fortfarande) i grön-ligan att vara mjuk och förlåtande oavsett konsekvenserna.
    Motståndarsidan är dock helt fria från sådana bojor, så dom kan ta för sej som ”vinnarna” i Srebreniza.

  2. hanubabbel Says:

    Jag känner mig i mina mörka stunder böjd att hålla med dig om det där med vakterna. Våld är inget jag förespråkar, någonsin egentligen, men jag blir bara så arg på sånt här. Eller kanske snarare ledsen och uppgiven.


Kommentera

