Apple låser in konsumenterna i konstruerade marknader

tisdag, 3 Apr-07

Om du äger en iPod och vill köpa musik genom iTunes måste du handla i den region som Apple bestämt sig att placera dig i. Där kan priser och köpvillkor vara sämre än i en annan region. Att detta strider mot EU:s tanke om den öppna marknaden känns som en straffspark.

Därför är det bra att EU-kommissionen ger sig på Apple i frågan. Jag hoppas att det leder till att Apple tvingas släppa på sina konstlade regioner för iTunes.
För mig är dock en iPod helt uteslutet. Jag skulle själv aldrig släppa in en iPod innanför dörren. iPod har ett låst format och låter konsekvent design gå före funktion. Kan någon hjälpa mig att förstå varför iPod har blivit så populär?

Länkar:

DN Ekonomi om nyheten
SvD rapporterar samma sak
och Sydsvenskan…
Svenska Wikipedias iPod-artikel
Engelska Wikipedias iPod-artikel
Engelska Wikipedias iTunes-artikel

    9 svar to “Apple låser in konsumenterna i konstruerade marknader”

    1. Tim Says:

      Ipod blev populär före Itunes store lanserades, det visar på att det inte var inlåsningen som de vann på. De hade en bra produkt men personligen så skulle inte jag heller vilja ha en Ipod (har förresten ingen nu så..).

      Vad jag inte kan förstå att redan då så var Itunes undermåligt, kopiera filer var osmidigt. Jag vet flertalet som lyckades radera hela biblioteket på sin Ipod för att Itunes tyckte att man bara kunde ha en spellista samtidigt så den rensade Ipoden.

    2. hanubabbel Says:

      Instämmer med dig. För övrigt så är ju iPod riktigt, riktigt dyr i förhållande till likvärdiga spelare.

      Min gissning till varför den är så populär är att den är så otroligt hajpad av Applefantaster och såna går det tretton på dussinet i medievärlden…

    3. Niklas Danielsson Says:

      Dessa regioner som du kallar det är ingenting annat än olika EU-länder. Det är ingenting nytt att skivbolagen har olika villkor och avtal i olika länder. Så det är bra att EU nu gör någonting åt detta.
      Vad jag förstår har Apple och andra musikaffärer på Internet hittills inte haft något annat val än att följa skivbolagens villkor.

      En iPod kan spela både MP3 och AAC m.fl ljudformat. Alla formaten är öppna. Apple rekommenderar AAC framför MP3 för att det ger mindre filer vid samma ljudkvalitet.
      Musik köpt från Apple iTunes Store fram till idag innehåller dock Apples låsta DRM-skydd som bara kan spelas på iPod, men eftersom man har rätt att bränna musiken på CD har man ändå inte varit helt inlåst.

      Sist vill jag passa på att säga att iPod har ett mycket trevligt och lättanvändt menysystem/navigation, underbar integration med medföljande programvaran iTunes och dessutom snygg design.

    4. hanubabbel Says:

      Visst iTunes kan spela MP3 och AAC, men den musik du köper via iTunes är inte en vanlig AAC-kodad ljudfil. Det är en AAC-kodad ljudfil som packats in i en M4P kontainer och försetts med FairPlay (DRM-skydd) så att du inte kan spela det på något annat än en iPod. FairPlay är ett lustigt namn, förresten…

      Det kanske egentligen inte är ett iPod-problem, så jag får väl backa där. Däremot är det ett iTunes-problem, så jag får väl säga att en iPod kommer inte in i min lägenhet för att jag tycker att den är för dyr och tillägga att jag aldrig kommer att köpa en endaste låt från iTunes så länge de kommer med FairPlay och är låsta till iPod i sin nuvarande form.

      Länkar
      AAC och i viss mån M4P förklarat på Wikipedia
      FairPlay och dess begränsningar förklarat på Wikipedia

    5. jonas Says:

      Apple med Jobs i spetsen är själv motståndare till FairPlay. Kolla in Jobs ”öppna brev” om saken: http://www.apple.com/hotnews/thoughtsonmusic/

    6. Johan Says:

      Jag köper ditt argument om inlåsningen, möjligen den om priset (även om jag personligen inte ser det som ett problem) men att form skulle gå före funktion köper jag definitivt inte. Har prövat ett gäng spelare (Sandisk, iRiver och Sony) utöver de fyra poddar jag haft och hitintills har ingen anna spelare ens varit i närheten av iPod i fråga om användarvänlighet. Speciellt de mindre flashspelarna (1GB eller mindre) jag testat har varit så in-i-glödhetaste-h-e användarovänliga, med gränssnitt som är utformat av ingenjörer för andra ingenjörer, översatt till engelska av en koreansk risbonde. Vad gäller iTunes, tja där är väl smaken som baken, men jag kan inte säga att jag upplever det programmet som så vansinnigt mycket sämre än andra spelarprogram, och ja, jag vet att det finns en del nackdelar också, men sömlös integration hård-mjukvara har en del fördelar också.

      Kort sagt, vi ser nog till olika delar. Det innebär inte att jag anser att du har fel utan bara att jag anser att kombon iPod/iTunes är överlägset bästa lösningen för mig, men om det finns annat som passar bättre för dig så kör det. Livet är för kort för att man ska vilja sitta på dåliga prylar.

    7. hanubabbel Says:

      Jonas: Jag förstår att de inte är förtjusta i FairPlay, men utan att veta säkert undrar jag om musikbranchen verkligen tvingar dem att låsa filerna till iTunes


    8. Det är klart det är musikbranchen som vägrar. Det visar ju det lite senare som hänt med EMI klart (lätt att säga nu i efterhan). Nu kommer vi ju kunna köpa fin fina ACC filer utan DRM från iTunes store. Vad gäller detta gnäll om högt pris fattar jag inget. Jag köper inte en bil genom att kolla på specifikationen och jämföra den med priset. Jag vill testa den hur den känns att köra, hur sköna säterna är mm. Varför gör man så med elektroniska/dator prylar? Själv kör jag ipod + itunes och tycker hela upplevelsen är mycket bättre än allt annat jag sett. Nu jag har kanske inte sett allt men jag har sett lite.

      Kort och gott: Man får vad man betalar för!

    9. hanubabbel Says:

      Daniel Karlsson: Vad är det som hänt med EMI?

      Vad det gäller pris så får vi nog ta och finna oss i att vi är i grunden helt olika du och jag. Mitt sätt att köpa går ut på precis det som du säger att du inte gör. Jag kollar in specifikationen och priset och väljer ut några kandidater som ger ett bra värde för pengarna och sedan väljer jag på känsla ur det urvalet – på ett ungefär.

      Att man får vad man betalar för stämmer i viss mån men i första hand på marknader där de flesta konsumenter är upplysta och lättrörliga.

      Ett bra exempel på en marknad där det inte är så är hemelektronik. Den genomsnittlige konsumenten vet inte huruvida två produkter är jämbördiga eller olika bra och de tenderar då att välja det bekanta före det okända.

      Banker och el är andra exempel. Motsatser är exempelvis mobilabbonemang (hos den yngre generationen) och bensin.


    Kommentera

