En seger för förnuft och mjuk övertalning

måndag, 2 Apr-07

Enligt iranska medier har nu alla de gripna brittiska soldaterna nu erkänt intrång på Iranskt territorium…

Den sympatiske och behaglige iranska presidenten Mahmoud Ahmadinejads trevliga poliser har äntligen genom samtal och gemyt fått de brittiska soldater som man haft som gäster i några dagar att medge sin territoriella överträdelse.

Det är antagligen genom resonemang och inte så lite charm man lyckats övertyga britterna om att vända sig mot sitt land. Visst känns det härligt att i alla fall en endaste gång få känna att varken hot eller andra hemskare påtryckningar med säkerhet inte använts.

Mänskliga rättigheternas högborg Iran, med all sin tolerans och respekt för oliktänkande har visat sig från sin bästa sida. 😉

Länkar

7 svar to “En seger för förnuft och mjuk övertalning”

  1. samme Says:

    Mmm, precis. Tur att det finns länder som USA.

  2. hanubabbel Says:

    Ja, USA har ju också visat prov på både vurm för mänskliga rättigheter och respekt för genevekonventionen genom sitt sommarläger på Guantanamo. 😉

    Att så storsint erbjuda sina fiender såväl mat och husrum som skydd mot hämndlystna afghaner är ju fantastiskt. Att deras gäster på Guantanamo har mage att vara otacksamma och klaga är ju droppen…

  3. iranska oljebörsen Says:

    Att Iran är mänskliga rättigheters högborg stämmer på sätt och viss, eftersom landet har faktiskt uppfunnit mänskliga rättigare långt innan västvärlden bedrev slavhandel.

  4. hanubabbel Says:

    Nu snackar vi nutid… och jag pratar inte om västs exploatering av olja i underutvecklade länder. Varför drar du in det? Får du för dig att jag förespråkar det?

    [edit:]Inser att ovanstående kommentar bara är svammel…. *skäms*

  5. iranska oljebörsen Says:

    Hanubabbel, jag tror att jag förstått dina kommentarer ganska så korrekt, förutom den sista. Alltså, brittiska soldater är förmodligen trötta på krig. Det är inte svårt att få de att vända sig mot sitt land när det löper amok.

    Västvärlden har förresten en väldigt viktig fånge som av allt att döma förvaras i Tyskland och det är den 63 åriga förredetta iranska försvarsministern. Jag tror personligen att det blir svårt att få ut någonting ur honom. Anledningen till det är att hans land, alltså Iran befinner sig under existentiell hot (amerikanska och brittiska kärnvapen) och då är det lättare att hålla käft trots all tortyrr.

  6. iranska oljebörsen Says:

    Jag glömde nämna Israeliska kärnvapen. Amerikanska, Brittiska och Israeliska.

  7. hanubabbel Says:

    Jag förstår inte vad du menar… Du tror alltså på fullaste allvar att de brittiska soldaterna har ångrat sig, erkänner och ställer upp i TV helt utan övergrepp eller hot om sådana?

    Och blanda inte in andra länders övergrepp nu, det är inte bättre med dem. Jag är precis lika avogt inställd mot amerikanska, israeliska och kinesiska övergrepp så kom inte med den pucken mot mig. Den får du ta med nån annan.

    I största allmänhet begriper jag inte varför du blandar in nåt annat än Iran och Storbrittanien i detta. Anser du att övergrepp i Iran kan rättfärdigas för att Tyskland har en Iransk fånge eller vad menar du? Eller att Israeliska kärnvapen rättfärdigar förtrycket som pågår mot den egna befolkningen i Iran? (Känner att jag håller på att jaga upp mig så jag slutar här) 🙂


Kommentera

