Bra för 40-talisterna – igen!

onsdag, 28 Mar-07

Inte helt oväntat ser 40-talisterna ut att även lyckas få bort förmögenhetsskatten förutom den redan slopade arvsskatten. Jag säger egentligen inget om att man fått bort arvsskatten, det kan nog kanske vara en bra idé. Men jag tycker att det är rätt symptomatiskt att det mesta tycks gå 40-talisternas väg.

  • Förmögenhetsskatten bort – pengarna från den sålda villan ska väl inte skattas bort. Den genomsnittliga förmögenheten hos 50 plussare med utflugna barn är 1,5 miljoner! (källa)
  • Arvsskatten bort – de börjar ju bli lite till åren och vill inte att deras arv ska skattas bort.
  • Fastighetsskatten blir kvar ett tag – de har ju redan börjat sälja av sina hus så det är ingen prioriterad fråga.
  • Minska stödet till vuxenutbildning – 40-talisterna har ju redan fått den utbildning de behöver.
  • Strama åt CSN-lånen – 40-talisterna har ju redan lånat klart.
  • Pensionssystemet som ganska ensidigt gynnar den generationene på bekostnad av efterkommande och föregående generationer.
  • Deras genomsnittliga pensionsålder är 59 år (källa). Ingen annan generation har haft eller kommer att ha råd med det.
  • Inkomstskillnaden mellan 20-29 åringar och 50-59 åringar har tredubblats på tjugo år. (källa) Se grafiken nedan (från Tromb.net):


Är jag raljant? Det kan du lita på!

Ogillar jag 40-talister? Nej, jag är bara misslynt över hur det verkar som om allt ska gynna dem.

Länkar:

4 svar to “Bra för 40-talisterna – igen!”

  1. Mia Says:

    Jag ogillar 40-talister. Kan kommentera och vara ickePK åt dig 😀 haha.

  2. hanubabbel Says:

    Kollade in din blog, inser att det är dig jag ska vända mig till när jag behöver någon som petar in lite politisk inkorrekta kommentarer. Gör du beställningsjobb? 😉

  3. Björn Says:

    Det är patetiskt att se och höra hur du gått på myten om 40-talister. Om du använde skallen till något annat än att just raljera så skulle du inse att alla dessa förändringar genomförs av 50- och 60-talister.

  4. hanubabbel Says:

    Björn: På tal om att raljera…. 😉 Läs din andra mening en gång till. Jag är åtminstone öppen för att jag kanske raljerar. Kram på dig Björne!


Kommentera

