Det är så fint att man får en tår i ögat

torsdag, 24 Maj-07

En gammal (71 år) uteliggare i London som har bebott en jordplätt med sitt tält och sin bråte i tjugo år har efter en smärre rättstvist fått marken förklarad som sin. Marken är inte vilken värdelös grusplätt som helst, enligt DN betingar den ett värde på ca. 20 milj. SEK. Det är så att jag nästan får en tår i ögat av såna här små glädjebud. Gubben som är hemlös och har säkerligen haft det mer än lovligt knapert genom åren får helt plötsligt en bit jord värd 20 milj. Ett intressant dilemma uppstår dock. Antingen säljer han den och tvingas flytta från den markplätt han antagligen lärt sig älska och kalla sitt hem eller så stannar han kvar i fattigdom. Ett sånt där pensionärslån där man kan belåna det framtida värdet på sina tillgångar kanske vore något.

Nåja, kul är det när sånt här händer.

Länkar:

BBC har ett videoinslag och en artikel om det.
Telegraph har en lång artikel om gubben och hans mark.
Sky news skriver också lite mer om detta.

18 svar to “Det är så fint att man får en tår i ögat”

  1. Thomas Says:

    Det e ju mer som ett skämt. Gubbjäveln har ju bara suttit och degat där i 20 år för att han varit för lat för att göra något annat. Lustigt att de kallar honom för ”pensionär” vilket antyder att han skulle ha gått i ”pension” från ett yrket, när han i själv verket inte har jobbat på 20 år. Nej fan, det e ju nästan så man blir sur. Killen har inte gjort ett skit, minst av allt har inte bidragit någonting till samhället (vilket jag fullhjärtat tror att varje ärligt arbetande människa gör), utan han har bara suttit på arslet och tagit emot allmosor. Nu skall hans lathet belönas med 20 miljoner. Det e så man känner smaken av spya i munnen, men håller tillbaks bara för att man inte vill smutsa ner tangentbordet.

  2. Mia Says:

    Thomas – Vad lätt det måste vara för dig att leva i en värld där allt är svart eller vitt. Gubben kan vara mentalt sjuk eller lida av olika sjukdomsyndrom osv, kanske blivit skadad av missbruk. Det vet inte du något om.

    Tror du på fullaste allvar att någon VÄLJER att bo på gatan i London? Har du någonsin varit i London? Det är ett extremt tufft klimat för uteliggare på många olika sätt.

    Varje ärlig arbetande människa bidrar till samhället, men det finns människor som råkar ut för konsekvenser utom deras kontroll. Vi skulle lätt kunna få dem tillbaka på fötter om det inte var just på grund av människor som du.

  3. sara Says:

    missbrukare får belöning av samhället….varför arbeta om man blir belönad som missbrukare…

    Lite som i sverige det är ok att vinna en miljon på lotto…men inte på att starta företag..

    för mycket vidriga rödingar…

  4. hanubabbel Says:

    Vilken underbar människosyn ni representerar Thomas och Sara! Om nu missbrukar-/gatliggaryrket är så jävla belönat, flärdfullt och lukrativt borde ni kanske satsa på den banan?

    Sara: Jag vet inte hur du ser kopplingen mellan detta och svensk avundsjuka – som jag instämmer i att den finns och ogillar. För min del kan jag inte i min vildaste fantasi se din koppling. Men det är ju bara jag det. Varför känner du dig nödgad att slänga in lite okvädningsord, förresten?

    Själv betraktar jag mig varken som röd eller blå, men om att vara blå innebär att vara som du eller Thomas så känner jag mig tvungen att vara röd för att skapa lite distans till den syn ni har på medmänniskor.

  5. Tomas Says:

    Jag tycker det är helt fel att en person skall kunna få äganderätt till mark genom att ockupera den tillräckligt länge.

  6. moivoila Says:

    OK ! ”Den som sa det han/hon var det….” Den svenska avundsjukan gör sig verkligen påmind hos Sara och Thomas. Tänk vilken ”drömtillvaro” han med grusplätten har haft och kommer att få. Förut var han bara vilken uteliggare som helst. Nu får man dessutom anledning att hata honom för att han har gjort ett sådant klipp. Vem skulle inte vilja vara i den mannens kläder ? Smutsiga och orena, bespottad och utstött som han varit har han nu världens chans att få ett erkännande från omvärlden att han har ett människovärde, trots allt…..eller, nähä…inte det !

    Istället får all världens avundsjuka fokuseras på just honom. ”Äntligen slipper vi ha medkänsla med den som inte platsar i de fina salongerna och på de vanliga jobben ! Äntligen får vi ösa vårt hat över den sämst ställda eftersom han har den dåliga smaken att ha sån tur. Kanske för första gången i sitt liv, och kanske för sent, men ändå….!”

    Tillåt mig säga ”Blä” ! Jag saknar ett bättre ord för den sortens människoförakt. Och Tack till HannuBabbel för din blogg som sätter fingret på annorlunda företeelser i vårt samhälle. Det enda tråkiga var att min tro på den ”goda mänskligheten” fick sig ytterligare en törn.:(

  7. Thompan Says:

    Att människan är god det vet vi alla att så är inte fallet. Fred är heller inget naturligt tillstånd men det ser ju ut att bli lite bättre i världen sakta men säkert. Visst är det lite kul med en pseudo händelse mitt i allt elände många hamnar i. Mitt i London pratar vi om, men hallå lyft blicken lite och svep ut över världen och kolla utanför vår lilla bubbla.
    Finns det liv så finns det hopp. Man kan vara avundsjuk, men man får INTE misunna varandra positiva saker. Ljuset är till för alla och sluta hacka på varann…

  8. hanubabbel Says:

    Mia, moivoila och Thompan: Med era inlägg så visar ni till min glädje att de flesta faktiskt kan se den positiva delen av denna historia. En gammal man som, som moivoila skrev, kanske för första gången i sitt liv får uppleva riktigt flyt.

    De som bara ser ”orättvisan” i att en ”dagdrönare”, ”missbrukare” eller ”parasit” får något som bara borde tillfalla de som haft turen att ha alla förutsättningar till att bli ”lyckade” är det egentligen synd om.

  9. magnus Says:

    Sara

    Jag har startad företag och det är ok. Men du som tror att alla tycker illa om mig, starta ett själv får du se hur lätt och kul det är. Och mina röda kompisar hatar inte mig utan hjälper mig att se alla människor. Så istället för att gnälla på en gubbe i London ta tag i ditt liv och lev.

  10. Mia Says:

    Hanu – Jag kan ha motsättningar mot att han faktiskt FICK en bit mark som många andra skulle få slita för.

    Men nu fick han det, och då är det bara att vara glad för hans skull.

    Att hacka på gubben för det är helt idiotiskt.

  11. Thomas Says:

    Mia, Gubben kanske bara själv valt att leva på det sättet för att han inte tycker om att jobba. Det vet du ingenting om. Jag menar ingen missbrukare eller psykist sjuk överlever i 20 utan hem. Minst sagt så klarar man heller inte av att bygga up en koja på ett sånt sätt om man e heroin beroende eller psykist sjukt. Ingen heroinist blir för övrigt 70 år gammal.

    Därför e det mest troligt att gubben bara e frisk men alldeles för lat för att jobba, och bryr sig heller säkert inte om pengar eller prylar. Som han själv säger:

    ”Do I look like the type that would sell up and go jetting all over the world?…I’m quite happy here with all my friends and all the nature…I’m pretty lazy if I’m honest. I do a bit of weightlifting and I chop wood for the fire.”

    Sen så skiter han ju själv i andra hemlösa, eftersom han hellre donerar marken till brittiska kungahuset:

    ”If I write a will I will leave the land to the Royal Family. They are the last bastion of refinement and sophistication so they’d know what to do with it.”

    Källa:
    http://www.dailymail.co.uk/pages/live/articles/news/news.html?in_article_id=457222&in_page_id=1770&ct=5

    Som sagt, förstå att det finns folk som väljer att vara hemlösa bara för att de e lata. Ni tror visst alla vill leva sin liv precis exakt som NI, och om man inte väljer att göra det så måste man enligt er vara narkoman eller galen. Den här gubben e bara en slacker som tycker om att bo i ett tält i skogen. Slutligen: Tro det eller ej, men folk e ansvariga för sina egna liv, trots att ni tycks ha inställningen att alla människor som det går riktigt illa för inte skulle vara det.

  12. Peter Says:

    Att vara hemlös är inte samma sak som att vara arbetslös.

    /Peter

  13. Peter Says:

    Jag är inte säker på att jag skulle leva hemlös i ett år för att scora 1.000.000

    Är helt säker på att jag inte skulle boka upp den närmsta 20 åren för 20 mille.

    Har svårt att hetsa upp mig för att en enskild britt lyckades snitsa till sig lite mark. En gång i tiden köptes ju Manhattan för 20 dollar och Nick Leeson blåste 1,5 miljarder dollar på att inte kunna gissa när Kobe skulle drabbas av jordbävning.

    Om inte annat kan man glädjas av att antalet människor som lever i total fattigdom har blivit en mindre. (i teorin.. i praktiken kommer väl brittiska kungahuset bli lite rikare, knappast något att gå i glädjespin över)

  14. Thomas Says:

    Verkar som att alla förståsigpåare blev riktigt tystsa nu när verkligheten smugit sig in på dem och det visat att saningen om denna hemlösa man inte sämde överens med sagan.

  15. hanubabbel Says:

    Thomas:
    Att han inte är varken sinnessjuk eller missbrukare gör inte historien mindre fantastisk. I alla fall inte för mig. Och du har helt rätt i att det inte verkar som om han tagit ihjäl sig med arbete, men det hade nog ingen väntat sig. Eller trodde du att någon fått det för sig?

    ” Over the years he has become a well-known figure in the community, surviving on food handouts and doing odd jobs… ”

    Ovanstående antyder att han försörjt sig på medmänniskors goda vilja och ströjobb. Hursomhelst finns det inget i artikeln som antyder att han legat de stackars hårt arbetande brittiska skattebetalarna till last, vilket kanske kan mildra den plåga det innebär för dig att se denna man få lite flyt i livet.

    Sen förstår jag inte varför du förväntar dig att han ska vurma för hemlösa när du knappast ställer det kravet på dig själv. 😉

  16. Thomas Says:

    Säger så här: Blir man hemlös är det oftast för att man själv sätter sig i den situationen, det kanske inte är högsta prio för dem att bli det men alternativen som jobba och göra rätt för sig ligger helt enkelt ännu lägre ner i attraktivitet för sådana. Det är deras livsval och det får de stå för, men man skall inte tycka synd om dem för det är det inte. Varför skulle han vurma sig för andra hemlösa? Tja om verkligheten du beskrev stämde skulle han ju bry sig lika minst lika mycket om andra ”stackars” hemlösa som ni, men eftersom en hemlös själv inte ens tycker synd om hemlösa så kan det inte vara så synd om dem. Jag tycker ändå att man borde göra något för sådana människor som verkligen inte kan ro för sin situation (som mentalt sjuka, det är ju vidrigt att de hamnar på gatan). Det finns verkligen möjlighet för de här människorna att ta sig ur skiten om de vill, men det vill de inte helt enkelt. Jag känner personer som varit djupt nere i skiten med droger, vapen och gängkriminalitet och som tagit sig hela vägen ut och kommit in på riktigt prestigefulla universitet utan hjälp från någon. Det har aldrig varit enkelt för dem på något sätt, och klart svårare än för de som fötts i bra familjer. Men det har ALDRIG varit omöjligt att ta sig ur skiten. Jag bor i Los Angeles och där finns det många hemlösa, men man ser ALDRIG mexikanska eller asiatiska hemlösa. Därför Mexikaner och Asiater är alltid beredda att jobba och göra rätt för sig hur värdelöst jobbet än är, därför blir de aldrig hemlösa. Visst, det kanske inte finns några bra jobb alls för dessa, men ett jobb är ändå ett jobb. Beggars cant be choosers. Har man det hur dåligt som helst så får man ta det som bjuds och inte gnälla: skapa möjligheter för sig själv.

    Just att han försörjt sig på människors goda vilja tycker jag e lite fult. Själv planerar man ju bara att slita livet ut och då känns det ju aldrig kul att det skall finnas folk som bara plankar hela vägen. Men så är det och det är väl knappast värt att lägga ner mycket energi på.

  17. hanubabbel Says:

    Thomas: Jag instämmer verkligen i det sista du skriver:
    ”Men så är det och det är väl knappast värt att lägga ner mycket energi på.”

    I övrigt verkar det som om våra respektive syn på människan skiljer sig i allt väsentligt. Men det är ju som det ska vara med åsikter… 🙂

  18. blomma Says:

    Jag glädjs också över den här nyheten.

    Thomas, du kanske skulle sluta ‘planera att bara slita livet ut’ och unna dig själv att njuta av det som är bra i ditt eget liv.


Lämna en kommentar